Da Tharald Sund Fongaard (24) gikk finansstudier på Princeton i New Jersey i 2014, fikk han en aha-opplevelse på universitetets pakkerom.
– Man hentet ut pakkene i en skranke, men kunne se alle pakkene i hyllene i bakgrunnen. Der så jeg volumet av Dollar Shave Club. Så tenkte jeg: herregud.
Det begynte med en humoristisk reklame og en idé om å selge abonnement på barberblader. Forrige måned ble Dollar Shave Club solgt til det globale Unilever-konsernet for én milliard dollar, 8,16 milliarder kroner etter dagens kurs.
På fem år tok den lille oppstartsbedriften oppunder ti prosent av markedet for barberblader i USA, som hadde vært totalt dominert av Gilette.
Les mer om hva som rører seg i Gründer-Norge på DNgründer.
Abonnement på alt
Internett ga oss abonnementstjenester på musikk, filmer og tv-serier.
Nå er en ny bølge av abonnementstjenester på fremmarsj – delvis drevet frem av håpet om at ny teknologi som droner, selvkjørende biler og dataanalyse skal senke prisene på frakt så mye at tradisjonelle butikker utkonkurreres.
Danske Sokmig, som ene og alene tilbyr månedsabonnement på sorte sokker, startet nylig Sokkmeg i Norge. Matkassene for oss mennesker har allerede vært her i noen år, men i vår startet to tjenester for dyrekasser opp. Norsk-amerikanske Chocotravlrs abonnementstjeneste for sjokolade fra forskjellige steder i verden ble i januar tatt opp Silicon Valley-fondet 500 Startups sitt nordiske oppstartsprogram.
Ved siden av jobben som investeringsrådgiver i New York har Fongaard sammen med fire andre venner skutt inn en halv million kroner i selskapet Barbermesteren i et forsøk på å ta en Dollar Shave Club-kopi til Norge. Rett før jul sendte de ut sine første høvler.
Selskapet vil ikke oppgi abonnementstallene sine, men sier de vil tjene penger allerede i år.
Reklamen til Dollar Shave Club ble en viral hit, men få trodde nok at selskapet skulle bli vært én milliard dollar:
Abonnenerer på mat, bøker, leker og bleier
I en leilighet i Bærum står Alexandra Bodd (34) og pakker piperensere, tusj og plasthjul i en brun papirpose. Ingrediensene skal bli til rullende innsekter.
Bodd er utdannet ingeniør, men tok i påsken sluttpakke fra DNV og forlot oljebransjen til fordel for ideen om en abonnementstjeneste på kreative leker.
Da hun bodde i USA, abonnerte hun både på barnebøker og et lignende produkt av det hun nå selger, men fant ikke noe tilsvarende i Norge.
Medgründeren Mira Kahn (31) bodde i USA samtidig med Bodd og abonnerte på levering av bleier og babywipes gjennom Amazon Prime. Hjemme i Norge abonnerer de bare på matkasser – både for mennesker og dyr.
– Amazon Prime er kanskje det vi savner mest fra USA, sier Bodd.
Når man snakker om fremtidens teknologi for levering av varer, er det umulig å komme utenom Amazon.
Selskapet tok nylig et nytt skritt på veien mot å gjøre levering av pakker med droner til virkelighet.
I juli ga britiske myndigheter Amazons testprogram friere rammer, blant annet ved at én person nå får styre en hel flåte med droner og at dronene kan fly ut av synsrekkevidden til den som styrer dem.
I dag lover Amazon å levere innen to dager om du er Prime-abonnent. Med droner er målet å levere pakker på under 30 minutter.
Deutsche Bank estimerte nylig i en analyse at droner om ti år kan ha kuttet Amazons leveringskostnader i to.
Slår estimatet til vil «dagligvarebutikker opphøre å eksistere», skriver bankens analytikere.
Tallene ble først omtalt av New York Times.
En knapp uke etter nyheten om Amazon fremskritt på dronefronten, ble det kjent kjøpesenterkjeden Walmart, verdens største selskap, kjøper ehandelstjenesten Jet for i underkant av 25 milliarder kroner.
– Walmarts frykt for Amazon begynner å bli dyr, skrev Fortune.
Tror butikken går døden i møte
Gründer Jon Erik Ofstad (56) tror som estimatet til Deutsche bank: fremtiden vil innebære kroken på døren for tradisjonelle butikker.
– Men ting tar tid. På kort sikt så overdriver man konsekvensene, på lang sikt undervurderer man dem, sier han.
I syv år hadde Ofstad ansvaret for å drive opp abonnementstallene i Aftenposten som opplagsdirektør. I februar startet han selskapet Abon sammen med tidligere digitalsjef Øisten Wahl (56) i Cappelen Damm. Selskapet skal drive forretningsutvikling av nye abonnementskonsepter.
– Vi har satset gård og grunn på at dette er fremtiden, sier Ofstad.
Selvkjørende biler, droner og datadrevet logistikk
Selv hvis dronelevering skulle vise seg å bli dette tiårets svevebrett – teknologien som aldri kom – vil enten selvkjørende biler, elektrifisering av transport og datadrevet logistikk tale for at fremtiden likevel er «alt på døren», mener Ofstad.
Delingsøkonomien kan også få en rolle og spille. Uber lukter også på muligheten for å koble person-, vare- og mattransport.
– Alt tyder på at logitistikken blir billigere og mer effektiv. Og stadig flere produkter egner seg som abonnementstjenester, sier han.
Allerede i dag ser man hvordan teknologien gjør logistikken stadig billigere i drift.
Mellom 2010 og 2015 har snittkostnaden på hver pakke Amazon sender falt fra 5,25 dollar til 4,26 dollar, ifølge Deutsche bank. Og det skjer samtidig som leveransene både har blitt raskere og bedre.
Amazon har blant annet brukt algoritmer og dataanalyse til å organisere utsendelser direkte til kundens nærmeste lokale postkontor, heller enn å gå gjennom hele sorteringsmøllen med ekstra reisetid og utgifter.
Amazon har også begynt å sende ting i din retning før du engang vet selv at du vil ha det.
Ved å analysere kjøpsmønstre forsøker Amazon å forutse hvor mye som vil bli kjøpt av forskjellige produkter i ditt nærområde, og begynner utsendelsen til de nærmeste hentepunktene før bestillingene faktisk finner sted.
Abonnementstjenestene vil i tillegg få hjelp av enda en teknologitrend, mener Ofstad: det at stadig flere ting kobles på nettet.
Kaffemaskiner som kan fortelle butikken når du trenger nye kapsler, kjøleskap som kan fortelle når de er tomme for melk og ovner som selv kan bestille mer brensel taler for en fremtid med stadig nye abonnementstjenester, ifølge Ofstad.
Er vinduet for små nye abonnementstjenester allerede i ferd med å lukke seg? – Det å starte en matkasse-tjeneste i dag er idioti, mener Kolonial-gründer Karl Alveng Munthe-Kaas. Les mer her.
Ny David mot Goliat
Da de norske barberbladgründere i Ruud & Rye forsøkte å ta opp kampen mot Gillette rundt årtusenskiftet, endte det med konkurs og 65 millioner i samlet underskudd.
– Vi satser sparepengene for å ta opp kampen mot Goliat. Men vi ser også på abonnementsordningen vår som en forstyrrende kraft til dagens marked, sier Fongaard.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.