Taper på første tjeneste – skal tjene på å kutte regninger
Payr taper penger på å gi kundene enkel regningsbetaling, men skal tjene det inn på å krympe regningene.
Ta bilde av regningen din med mobilen – så fikser Payr KID-nummeret og resten av utfyllingen. Dette er tjenesten selskapet lanserte i sommer, og som vokste drøyt 60 prosent fra november til desember, til 4500 aktive brukere som betalte regninger for 17 millioner kroner. Veksten har fortsatt.
– Folk betalte regninger for syv millioner den siste uken, sier gründer Espen Einn.
Denne tjenesten taper de imidlertid penger på. For kundene kan betale med kredittkort og få bonuspoeng på kortet, mens Payr dekker avgiftene for kortbruken. Pengene ligger i neste trinn, som skal kutte størrelsen på kundenes regninger.
– Rett før jul lanserte vi markedsplassen vår. Med kundens tillatelse skanner vi innholdet i regningene og søker etter en bedre leverandør, sier gründer og leder for selskapet, Espen Einn.
Payr
- Startet tjeneste for skanning og betaling av fakturaer i juni 2017
- Eneste ikke-bank med konsesjon til å motta eFakturaer
- Hadde 4500 aktive brukere ved starten av året, og mål om 22.000 ved utgangen av 2018
- Målet er å tjene penger på at brukerne bytter leverandør
- Ledet av seriegründer Espen Einn (tidligere Grimstad)
- Kjøpte prissammenligningstjenesten Bedrebest, startet av Kyrre Overland Andersen i fjor høst.
Største eiere
- Åste Einn og Espen Einn 46,82 prosent
- DNB: 8,76 prosent*
- Kyrre Overland Andersen 5,99 prosent
- Ola Rustad AS: 3,2 prosent
- Nettuno Capital: 2,79 prosent
*Forutsetter godkjenning fra Finanstilsynet
Så langt har de laget tjenester som kan søke opp gunstige priser og vilkår for mobiltelefoni, strøm, reise- og ulykkesforsikring, samt refinansiering av forbrukslån og kredittkort. Ved å få tilgang på informasjon fra folks regninger vil de kunne regne seg frem til billigere alternativer, og gjøre byttet enkelt i samarbeid med leverandørene.
– Folk flest vet de bør bytte eller reforhandle oftere, og vi prøver å gjøre det betraktelig enklere, sier Kyrre Overland Andersen.
Han drev tidligere Bedrebest.no, et eget selskap for prissammenligning, men det ble kjøpt opp av Payr i høst, og nå er tjenesten integrert i appen.
Planen er nå å lage stadig flere slike tjenester for produktsammenligning, og presentere alternativer til kunder som bruker dem til å betale regninger.
Payrs inntekter skal komme fra leverandører som de sender nye kunder til. Dette skaper en interessemotsetning – for det er slett ikke sikkert at Payrs partnere alltid er billigst eller best. Selskapet lover å alltid anbefale det beste alternativet, uansett om det er en partner.
– Hvis vi ikke klarer å gjøre en avtale med dem som er på topp vil vi fortsatt anbefale dem, men vi tilbyr ikke bytte av leverandør, sier Einn.
Det betyr at kunden må selv må finne ut av hvordan de bytter, mens bytte til partnere kan gjøres rett i appen.
Betalingstjenestedirektivet
- Et EU-direktiv, oftest omtalt som PSD2 (Revised Payment Services Directive). Det regulerer betalingsformidling i EU og EØS.
- Intensjonen er blant annet å legge til rette for økt konkurranse i markedet for betalingstjenester, fremme innovasjon, styrke sikkerheten for nettbetalinger og tilgang til konto. Blant annet vil kontoopplysninger gjøres tilgjengelig for alle finansaktører.
- I fremtiden kan betaling utføres av andre tilbydere enn vanlige banker. Det gir adgang for store aktører som Facebook og Apple, små gründerselskaper eller andre finansaktører i inn- og utland.
- PSD2 vil bli behandlet i Stortinget første halvdel av 2018 og innføres i løpet av året.
Kilde: Finans Norge/DN
– Renten på ulike boliglån kan fort utgjøre en forskjell på 20.000 kroner i året, en forsikringspakke kan spare deg for 10.000 og strøm noen tusenlapper, anslår Overland Andersen.
Einn mener alle parter vinner på dette.
– Leverandørene får flere kunder til lavere pris, kundene bedre tjenester og vi får en andel. De som kanskje taper på dette er de dårligste leverandørene, sier han.
Gründerne vil prøve å ta tjenesten enda et steg videre, ved hjelp av kunstig intelligens. Hvis regningsbetaling var trinn én og markedsplassen trinn to, skal tredje trinn bli at Payr automatisk skifter leverandør, uten at kunden må gjøre noe.
Trinn fire er svært ambisiøst.
– Dette trinnet handler om totaloversikt over økonomien din, som vi kan hente inn med ditt samtykke, og bruke til å gi deg forslag til å optimalisere økonomien, sier Einn.
Til dette trenger de det nye bankdirektivet fra EU, PSD2, som er i ferd med å innføres. Dette vil gi betalingsaktører som Payr tilgang til kundenes kontoer i alle banker, hvis kundene gir sitt samtykke. Dermed kan de få oversikt over alle regninger, og økonomien.
De nye EU-reglene er en fundamental endring av hele bransjen, som vil skape helt nye muligheter og utfordringer, mener Even Westerveld, kommunikasjonsdirektør i DNB.
– På finanskonferanser hevdes det for tiden at europeisk bankbransje får tre nye konkurrenter per dag. Det sier noe om hva disse nye reglene utløser av innovasjon. Det er kjempespennende, sier han.
Han sier DNB ønsker konkurransen velkommen, men ikke har noen planer om å legge seg ned og vente på å bli spist.