Satsningen på personlig teknologi og forbrukerelektronikk har ikke vært en suksess for Reitangruppen, som kjøpte Spaceworld-kjeden i 2006.
De to siste årene har Spaceworld Norge tapt tilsammen 18,1 millioner kroner og omsetningen falt med nesten 23 prosent ifjor.
- Markedet for forbrukerteknologi har endret seg mye og raskt, og resultatene de siste årene har vært påvirket av betydelig restrukturering for å tilpasse seg dette. Samlet kontantrøm fra drift i vår eierperiode er rundt null, sier finansdirektør Kristin Genton i Reitangruppen.
Reitangruppen eies av dagligvaregründer Odd Reitan og de to sønnene hans, Ole Robert og Magnus. I tillegg til dagligvaresuksessen Rema 1000 satser Reitangruppen også på eiendom, bensinstasjoner og kiosker.
Lav bransjevekst ifjor
Elektronikkbransjen i Norge har en relativ flat utvikling med bare 1,9 prosent vekst ifjor, og Spaceworld kjemper om kundene mot de store kjedene Elkjøp og Expert.
Ifjor droppet Spaceworld franchise-modellen og tidligere i år slo selskapet seg sammen med Soundgarden i den nyopprettede satsningen Spaceworld Soundgarden. Der er alle de tilsammen 56 butikkene nå kjedeeide.
- Konkurransen innen forbrukerteknologi er stadig økende og stiller krav til hurtig og tydelig gjennomføring i butikk. Spaceworld valgte å rendyrke driftsform i 2014, og overtok samtlige 37 butikker i fjor. Vi ønsket å bygge en sterk kjede hvor vi dyrker egeninteresse og prestasjon i butikk, med dyktige ledere som er lidenskapelig opptatt av å drive god butikk, forteller finansdirektør Kristin Genton.
Hun mener sammenslåingen med Soundgarden, som er en del av Jan Inge Solheims Skagen Invest & Consult, vil gi en god plattform for å utvikle Reitangruppens investering videre.
Skal nå en halv milliard
Nysatsningen Spaceworld Soundgarden er eid med 55 prosent av Skagen Invest & Consult, mens Reitangruppen har 45 prosent av aksjene.
- Vi arbeider med å sette sammen et nytt konsept og satser på teleprodukter, spill og lyd. Spaceworld Soundgarden skal både øke bredden i sortimentet og forbedre kundenes handleopplevelse. Sammenslåingen gir oss økt konkurransekraft, men vi må lære underveis i marsjen og har en konservativ vekstplan, sier administrerende direktør Roar Olafsen i Spaceworld Soundgarden.
Innen «et overskuelig tidsrom» håper Olafsen å nå en halv milliard i omsetning. I dag ligger den samlede omsetningen for nysatsningen på rundt 400 millioner.
Spaceworld Norge
Årsresultat
Spaceworld Soundgarden
Årsresultat
Les også:
Asia i dag: «Er en kjøttkvern som ødelegger penger»
Skjønnhet ble katastrofe
Derfor trenger ikke Saudi-Arabia oljepris over 70 dollar fatet
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.