Omstruktureringen av sportsbutikkene til Gresvig har tatt lengre tid enn forventet. Det bekrefter konsernets finansdirektør Bjørn Paulsen.

– Det har kostet mer og tatt lengre tid enn vi har sett for oss, sier Paulsen.

Eieren av konsernet, Olav Nils Sunde (62), var hakket mer optimistisk for vel ett år siden:

– Vi begynner nå å se resultatene av det arbeidet som er gjennomført, sa Sunde ifjor.

Til tross for flere år med store investeringer, taper fortsatt Gresvig markedsandeler totalt sett, skrev DN i mars i år. Under Gresvig-paraplyen ligger kjeder som G-Sport, G-Max og Intersport-butikkene i Norge. Sportskonsernet som eies av Olav Nils Sunde gikk fra 32,3 prosent til 30,5 prosent markedsandel ifjor. Årsaken er først og fremst at Intersport taper terreng. XXL holder stand som Norges største enkeltkjede med en markedsandel på 25,4 prosent.

Tjene penger neste år

Ifjor gikk detaljhandelvirksomheten under Gresvig Holding (inkluderer også kleskjeden Voice) med et underskudd på 210 millioner kroner før skatt, noe som er på nivået med 2013. En av de viktigste årsakene til fjorårets underskudd var tap på avslutning av leiekontrakter samt avvikling av outlet-butikkene som belastet regnskapet med 80 millioner kroner.

Planen om å tjene penger i løpet av neste år står fortsatt ved lag.

– I 2016 bør vi begynne og tjene penger. Fra å ha vært i en omstrukturering- og oppstartsfase så går vi nå mer over i en driftsfase og da forventer vi at resultatene kommer, sier Paulsen.

Han mener at Gresvig, som har flere ulike sportskjeder, nå står bedre rustet til å møte den tøffe konkurransen i sportsbransjen.

Administrerende direktør Bård Kristiansen i interesseorganisasjonen Sportsbransjen spår fire til fem prosent vekst i salget av sportsutstyr i 2015. Bransjen økte salget med 5,2 prosent ifjor, og omsetningen passerte 13 milliarder kroner. Første kvartal i år ga rekordhøyt salg og en vekst på 11,4 prosent sammenlignet med samme periode i 2014.

Voice på riktig vei

- Det er tøff priskonkurranse mellom kjedene nå, slik at forbrukerne er de store vinnerne. Men det hadde vært sunt om flere av butikkene fikk litt bedre marginer, sier Bård Kristiansen i Sportsbransjen.

Kleskjeden Voice Norge var blant lyspunktene i konsernet ifjor. Selskapet har flere år med tap bak seg, men fikk en positiv ebitda på 75 millioner kroner ifjor mot 47 året før.

– Resultatet for 2015 bør bli vesentlig bedre. Engangskostnadene på omstruktureringer og urealiserte tap beløp seg til 230 millioner ifjor. Alle våre hovedkonsern gjør det bedre i år, sier finansdirektøren til DN.

Olav Nils Sunde var igår ettermiddag ikke tilgjengelig for en kommentar.

 

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.