Med sportsmerker som Kari Traa, Bjørn Dæhlie og Sweet Protection har Active Brands, sportsutstyrsselskapet til Tinfos-arving og milliardær Kjetil Holta, vokst til over en halv milliard i omsetning. I tillegg til salgsveksten på nesten 50 prosent, leverte selskapet ifjor overskudd for første gang siden oppstarten i 2010.
– Vi er fortsatt i investeringsmodus, men økt salg har gitt bedre lønnsomhet. Ifjor kom den organiske veksten på 27 prosent, og i tillegg slår oppkjøpet av Sweet Protection inn på tallene våre, forteller administrerende direktør Espen Krogstad.
I år har Active Brands sikret seg klesrettighetene til langrennsløperen Therese Johaug. 26-åringen har de siste årene omsatt hansker og votter for et tosifret millionbeløp gjennom selskapet Small Nordic. Fra høsten av kommer en Johaug-kolleksjon hos Active Brands, og ved årsskiftet overtar de også rettighetene til å selge hanskene og vottene.
«En formidabel suksess»
– Therese Johaug er det siste tilskuddet vårt, og vi kommer med en større og bredere kleskolleksjon enn bare hansker til høsten. Vi tror Johaug kan bli et av våre tre-fire største merker ganske raskt. Hun omsetter for vel 20 millioner årlig i skihansker nå, og med flere kategorier vil merkevaren kunne selge for opp mot 100 millioner per år innen tre til fire år, sier Krogstad.
Han forteller at kombinasjonen sport og fashion gjør at Therese Johaug har bred appell, og at langrennsstjernen også er populær i Sverige, som er et av Active Brands største vekstmarkeder. Krogstad vil ikke ut med hva avtalen med Johaug koster.
– Hanskene og vottene har vært en formidabel suksess. Det er solgt flere hundre tusen par siden oppstarten, noe som er mye mer enn vi hadde drømt om. Nå ser vi frem til å utvikle merkevaren videre, sier Johaugs manager Jørn Ernst.
Johaug gjør som Bjørn Dæhlie, Kari Traa og Aksel Lund Svindal – hun blir medeier i Active Brands. Milliardær Kjetil Holta kontrollerer nå vel 65 prosent av aksjene, resten eies av selskapets ledelse og merkevare-atletene.
Bestselgere til USA
– Når vi satser på personifiserte merkevarer, er det viktig å ha med opphavspersonen som eier for å bidra i produktutviklingen, sier Krogstad, som forventer en omsetningsvekst på rundt 100 millioner kroner i år.
Han forteller at lønnsomheten også skal opp, selv om sportsutstyrsselskapet kan komme til å merke valutasvingningene. Kari Traa-produkter står for vel 45 prosent av omsetningen, og sammen med Bjørn Dæhlie og Sweet Protection utgjør disse tre sportsmerkene rundt 80 prosent av salget til Active Brands. De tre bestselgende merkene er nå også lansert i USA, hvor Active Brands har et nyopprettet kontor i Denver.
– USA kan bli et veldig viktig marked for oss i løpet av noen år, men hvor raskt vi klarer å utnytte potensialet, vet vi ikke ennå. Active Brands har kommet inn i den største outdoorkjeden i USA, Rei, og ambisjonen er å selge for 15–20 millioner kroner i år, sier Krogstad.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.