Venter boom for brukte luksusklokker

Sveitsiske klokkemakere vil møte desto større konkurranse fra vintage-klokkemarkedet i årene som kommer, viser rapport. Pådriverne er de såkalte Millennials og Gen Z.

Bruktmarkedet for luksusklokker tar av etter at yngre forbrukere har fått opp øynene for luksusmerkenes investeringsverdi.
Bruktmarkedet for luksusklokker tar av etter at yngre forbrukere har fått opp øynene for luksusmerkenes investeringsverdi.Foto: Torstein Bøe
Bruktmarkedet for luksusklokker vil øke salget med 75 prosent innen slutten av dette tiåret. Innen 2030 vil bruktklokker overta nærmere halvparten av det totale markedet, skriver Bloomberg.

Det årlige salget av bruktklokker vil øke med 15 milliarder dollar, fra dagens beløp på 20 milliarder dollar til 35 milliarder dollar innen 2030, skriver konsulentfirmaet Deloitte i en industrirapport, ifølge Bloomberg.

Den enorme etterspørselen etter brukte luksusklokker har allerede gitt ringvirkninger i markedet. Luksusmerket Richemont har blant annet kjøpt opp nettstedet Watchfinder, som er en plattform for kjøp og salg av brukte luksusklokker.

Deloitte skriver i rapporten at det venter at flere klokkemerker kommer til å lansere sin egen bruktsalgsplattform for å fange mer av markedet samt kontrollere tilbudet. Deloitt venter at etablerte brukthandelsplattformer som Chrono24, Subdial, Watchbox og Hodinkee vil fortsette å ekspandere.

– Vekstpotensialet for bruktmarkedet er enormt, sier Karine Szegedi, som er sjef for forbruker, mote og luksus ved Deloittes kontorer i Sveits, ifølge Bloomberg.

Yngre generasjoner

Luksusklokker fikk en markant opptur under pandemien. Koronafaste forbrukere med penger på bok som ikke lenger kunne brukes på opplevelser og uteliv begynte å se seg om etter luksuriøse klokker. Prisene på brukte Rolex, Patek Philippe og Audemars Piguet-klokker skjøt til værs før de falt kraftig tilbake i april i år.

Men selv om prisene på bruke luksusklokker har falt med 18 prosent på de siste seks månedene, betyr ikke det at bruktklokkemarkedet er i ferd med å krympe, mener Deloitte.

Bakgrunnen for Deloittes optimisme er at yngre forbrukere, kjent som Millennials eller Gen Z, er langt mer tilbøyelige til å kjøpe luksusklokker brukt. I konsulentfirmaets spørreundersøkelse svarte halvparten av denne forbrukergruppen at de ville handle brukte luksusklokker innen neste år. Blant Baby Boomerne svarte kun 12 prosent at de ville gjøre det samme, skriver Bloomberg.

– Vårt publikum er ikke av den tradisjonelle klokkekjøper-sorten, sa grunnleggeren av nettstedet Hodikee, Ben Clymer, i rapporten.

– Publikumet er mye yngre, de kjøper og selger klokker mye oftere og bryr seg om gjenbruk.

Publisert 13. oktober 2022, kl. 17.26Oppdatert 14. oktober 2022, kl. 12.59
RolexDeloittePatek PhilippeAudemars PiguetKlokker