Containerrederiet Hanjin Shipping gikk konkurs for en uke siden med gjeldsforpliktelser på over 42 milliarder kroner. Dette er den største konkursen for et containerrederi siden 1986 og har ført til store forstyrrelser i godstrafikken til og fra Asia.
Komplisert konkurs
Konkursen i Hanjin Shipping er komplisert. Kreditorer fra over 40 land forsøker å ta beslag i skip i håp om å få oppgjør. Enkelte havner neket skipene å legge til da det sørkoreanske rederiet har gitt beskjed om at regninger ikke vil bli betalt.
Skifteretten i Seoul har bedt de sørkoreanske kreditorbankene om å stille opp med garantier slik at skipene kan returnere til Sør-Korea. Korea Development Bank – som er største kreditor – har sagt nei, men er under press fra sørkoreanske myndigheter og rederiets kunder.
– Det kan være ulovlig å tilføre Hanjin ekstra midler da det ikke er sikkert at det vil være nok til at rederiet klarer seg. Vi vurderer fortsatt forespørselen, sier en talsmann til Reuters.
Morselskapet Hanjin Group, som eies av Cho Yang-ho, har lovet å stille opp med 100 milliarder won (800 millioner kroner) som krisefinansiering.
Familien har fortsatt et håp om at de skal klare å komme til en avtale med kreditorene. Skifteretten mener det må seks ganger større beløp til.
112 mrd. til havs
Det befinner seg produkter om bord på containerskipene med en anslått verdi på 14 milliarder dollar (112 milliarder kroner), ifølge Reuters. Mannskap sier til sørkoreanske medier at de er i ferd med å gå tomme for ferskvann og forsyninger.
Blant kundene er de sørkoreanske elektronikkselskapene Samsung Electronics og LG. Samsung, som har produkter for rundt 320 millioner kroner om bord i to skip på vei til USA. Samsung vurderer å få skipene til havn og sette inn fly.
– Dette er som om å være passasjerer om bord på en buss og vi blir fortalt vi ikke kan gå av, sier Samsung-advokat Evan Jones til Wall Street Journal.
Fraktratene for cargo mellom Asia og USA har økt med mellom 40 og 50 prosent den siste uken på grunn av Hanjin-konkursen.
«Det er vanskelig å vite hvor produktene befinner seg», sier interesseorganisasjonen Korean Shippers Council, med over 60.000 medlemmer, i en kommentar.
Nå er Erna Solbergs Facebook-post slettet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.