Det var «Birken-segmentet» de skulle kapre. Det var gjengen de tenkte var mest villige til å betale litt ekstra for en ny type teknisk treningstøy. Så oppdaget daglig leder Kim Andersen i Enjoy Sport as at det plutselig begynte å komme «veldig, veldig mange» bestillinger på kompresjonstights i størrelse ekstra ekstra small.
– Det var aldri planen at dette skulle bli mote hos 14-åringer, sier Svein Andersen, far og styreleder i familieselskapet som har det nordiske agenturet på treningsklærne fra det australske merket 2XU («two times you»).
I år har de solgt 215.000 treningstightser, en økning på 65 prosent sammenlignet med rekordåret 2013.
Den største kundegruppen er kvinner mellom 20 og 40 år i treningssaler og turløyper, og tenåringsjenter som har gjort det til en del av skoleuniformen.
Solgte for 190 mill. i år
– Jeg sa at klær skulle vi aldri – never ever – drive med. Det er for mange merker, store merker, sier Svein Andersen.
Det var for fem år siden. I år kan han nok en gang skryte av rekordomsetning for Enjoy Sport as. Ifjor tredoblet Andersen omsetningen sammenlignet med 2012, til nesten 77 millioner kroner. I år har de solgt treningsklær til norske forhandlere for 118 millioner kroner. I tillegg kommer et stadig større marked ellers i Norden med omsetning på tilsammen 70 millioner i år.
Mistet sportsdrikkgigant
Da Svein Andersen sa at han «never ever» skulle drive med import av klær, hadde han nettopp mistet det norske agenturet på sportsdrikken Maxim. I syv år jobbet han med å få merket til å bli nummer én i Norge. Så tok Orkla over og vippet ham ut.
– Det var dårlig avtalemessig håndverk av meg, sier han.
Kontakter i sportsbransjen tipset ham om at kompresjonstøy kom til å bli det nye store. Valget falt på den australske produsenten som sannsynligvis havner under mange juletrær i år. I starten var det annerledes.
– Da vi prøvde å selge inn treningsklærne hos de store kjedene i 2010 rynket de nesen. «Tusen kroner for en tights?». Men så ga vi alle innkjøperne en tights og ba dem prøve, sier Svein Andersen.
Andersen mener treningsklærne i høy prisklasse selger godt fordi de er bygget på forskning i samarbeid med Australian Institute of Sports, for å blant annet forebygge stive og støle muskler.
– Effekten er vel relativt liten. Tror du det er derfor folk kjøper dette?
– Noen opplever stor effekt, andre mindre. Folk med mye muskler vil sannnsynligvis ha en større fordel av produktene. Men jeg er enig, i starten snakket jeg mye om tekniske ting og jeg merket at folk datt av. Det viktigste er at den er behagelig og at kundene er fornøyde, sier han.
17 ansatte i Norden
I tillegg til far og sønn Svein og Kim, drives selskapet fremover av sønnen Espen Andersen (markedssjef), mor Eva Andersen (administrasjonssjef) og to andre ansatte ved kontoret på Bygdøy i Oslo. I alt har selskapet 17 ansatte i Norden.
– Når er det norske markedet mettet?
– Vi lanserer nye produkter hele tiden, ikke bare fargeendringer på tightser. Vi legger til rette for dem som vil ha tights nummer to, eller et annet produkt, sier Svein Andersen.
Få menn i tights
Markedssjef Espen Andersen har særlig én nøtt å knekke.
– Vi har nok en stor andel av gruppen menn som bruker tights. Problemet er at gruppen er liten. Vi må få menn til å være komfortable med å løpe i tights. Det er akseptert i enkelte storbyer og områder, men blir fortsatt sett på som rart mange steder. Shorts og kompresjonsstrømper er greit, men ikke tights.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.