Netthandel vokser kraftig, viser tall fra Posten/Bring. Ifjor handlet nordmenn varer over nett for 15,2 milliarder kroner (uten moms). Men norsk ungdom svikter ikke bare butikken på hjørnet. De velger også ofte bort nettbutikken i Norge, viser tall Ipsos MMI har satt sammen for DNB.
Blant unge under 30 år svarer 46 prosent at halvparten eller mer av netthandelen gjøres på utenlandske nettsider.
– De unge er opplært til at handelen er global, ikke lokal. De bruker Facebook, Youtube, Google og er på internasjonale nettsider hver dag. Spillene på mobilen er globale, og shoppingen følger mønsteret vi ser på all annen digital adferd, sier Ingjerd Blekeli Spiten, leder for eBusiness i DNB.
Mer handel flytter ut
Spiten mener norsk handelsstand må tilpasse seg til tøffere konkurranse. Hun får støtte av Even Aas-Eng, administrerende direktør i Venture Factory, et selskap som driver syv tjenester og butikker på nett.
– Handelen er i ferd med å bli 100 prosent globalisert. Å selge en t-skjorte er blitt en global affære, sier han.
Han viser til selskaper som den tyske klesforhandleren Zalando, som har rullet over Europa og Norge på få år. Men det er få selskaper som ruller andre veien – ut av Norge.
– Vi må være ærlige og innrømme at vi ikke har vært spesielt flinke til å bygge store nettbutikker i Norge, sier Aas-Eng.
Han peker på Komplett-miljøet og Netthandel-gründer Einar Øgrey Brandsdal som de største. Men disse selger lite utenfor Norge.
– Jeg tror vi helt klart må regne med mye større handelslekkasje, og tror det også bare er et tidsspørsmål før norske virksomheter begynner å flytte ut av landet. Ifjor vurderte vi å flytte til Berlin, sier Aas-Eng.
Ikke skjermet
Direktør for handel i Virke, Thomas Angell, er ikke stort mer optimistisk.
– Det er vanskelig å tenke seg store norske globale selskaper innen netthandel, sier han.
Han tror ungdommen går foran og får følge av de eldre, og at få vil bry seg mye om hvilket land nettbutikkene har lager i.
– Den gamle påstanden om at handel var skjermet mot konkurranse fra utlandet holder ikke lenger, sier han.
Spiten mener det blir tøffe tak for norsk handelsstand fremover, men også store muligheter.
– Man må bygge andre fordeler inn, for det er ikke sikkert man kan konkurrere på pris, sier hun.
200 kroner
Aas-Eng mener kostnadsnivået i Norge skaper utfordringer.
– Det er ikke lett å sette opp en liste over fordeler ved å drive internasjonal handelsvirksomhet fra Norge. Det finnes bare én god grunn til å ha en stor lagervirksomhet her – den grunnen er tollgrensen. Forsvinner den, så forsvinner de jobbene over natten, sier han, med henvisning til 200-kronersgrensen for momsfri innførsel av varer til Norge.
For varer som er dyrere enn 200 kroner, må man betale både moms og et behandlingsgebyr. Dette gir norske virksomheter et visst pusterom. Høyre og Frp har imidlertid sagt at de vil heve grensen, men i revidert nasjonalbudsjett kom det ingen nye signaler om at grensen skal heves.
Spiten understreker at det ikke lenger er pionerene som handler på nett, i Norge og utlandet. Nesten fire av ti oppgir å ha handlet på nett ti ganger eller mer, det siste året, og kun seks prosent oppgir at de aldri handler på nett.
– Jeg tror nordmenn ligger på ehandelstoppen fordi man har god forståelse av kortbruk, godt forbrukervern, mange gode handelsopplevelser og lite svindel, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.