Det er et EU-pålegg om likebehandling av leverandører som ifølge Dagestad bremser polets muligheter for å forhandle ned innkjøpsprisene. TRN har ikke samme restriksjoner, og vinner derfor på pris.

– Vi kjøper inn akevitt fra Arcus billigere enn Vinmonopolet, sier han.

Ifølge Dagestad er EU-påleggene tatt inn i norsk alkohollov som forutsetning for å få opprettholde det norske monopolet på alkoholsalg utenom taxfree. Han mener det må lovendring til dersom polet skal kunne konkurrere.

Undrende

Kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet stiller seg undrende til påstanden om at polet har «EU-handicap» og derfor ikke kan konkurrere med TRN på like vilkår. Men han kan på stående fot heller ikke avvise det fullstendig.

– Jeg kan ikke se noen grunn til at vi ikke skulle kunne drive butikk. Vinmonopolet driver allerede taxfree-salg, nemlig ved Nordpolet på Svalbard. På den annen side er det et svært innfløkt system av regler som gjelder, sier han.

Polet inn

DN har skrevet at et politisk flertall av Ap, SV, Venstre, Sp og KrF nå ønsker at Vinmonopolet skal overta taxfree-salg på norske flyplasser fra private TRN (DN lørdag).

Selskapet frykter ikke at dette blir en realitet de første fem årene.

– I en tidligere stortingsdebatt har både Venstre, Ap, Høyre og Frp gjort det klart at de vil respektere inngåtte avtaler. Vår kontrakt gjelder ut 2022, sier TRNs kommunikasjonssjef Dagestad,

Kommunikasjonssjef Håkon Dagestad i Travel Retail Norway. Foto: Gorm K. Gaare
Kommunikasjonssjef Håkon Dagestad i Travel Retail Norway. Foto: Gorm K. Gaare (Foto: GORM K GAARE)
Selskapet regner dessuten med at taxfree-salgets store popularitet vil hjelpe dem.

– Selv blant KrF-velgerne viser vår undersøkelse at et flertall ønsker ordningen opprettholdt, sier Dagestad.

TRN skal etter planen investere nær 300 millioner kroner i nye og oppgraderte butikker ved terminalutbyggingen på Gardermoen og på Flesland ved Bergen. Selskapet regner med omsetningsvekst, men uten å gi nærmere budsjettanslag.

– Utviklingen er i stor grad avhengig av veksten i passasjertallet, sier Dagestad,

TRN hadde salgsinntekter på 4,9 milliarder kroner i 2015. Driftsresultatet ble 250 millioner og utbytteutbetalingen 190 millioner kroner til de norske og tyske 50–50 eierne.

Fremover

Det var i 2012 TRN fikk forlenget sin kontrakt på flyplassalget i ti år uten anbudskonkurranse. Statlige Avinor regnet ny avtale som en forlengelse av husleiekontrakt som ikke krevde konkurranse. Den lange avtaletiden ble begrunnet med at den var nødvendig for å forsvare de store nyinvesteringene i butikker.

Stortingets kontrollkomité ba for et år siden om samferdselsministerens syn på om EØS-krav om anbud likevel burde gjelde.

– Vi venter utålmodig på svar, sier KrF-representant Hans Fredrik Grøvan.

TRN selv mener avtaleforlengelsen og gjeldende kontrakt er innenfor reglene som gjaldt da.

– Like klart er det et en ny avtale etter 2022 må legges ut på anbud på grunn av regelendringene siden, sier Håkon Dagestad. Han regner med både norske og store utenlandske tilbydere i en ny konkurranse. Slike utlyses vanligvis ett til to år før ny kontrakt skal tre vi kraft.

Helseminister Bent Høie skal senest neste vår legge frem en bred utredning om taxfree-ordningen fot Stortinget. Den kan komme til å avklare lovspørsmål og polets rolle i fremtidig konkurranse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Tidligere kolleger i taxfree-krangel dnPlus (DN+)


Taxfree-Porsche dnPlus  (DN+)

Sterkere øl på super'n? Nei takk, sier ølfolket