Nordmenn legger igjen om lag 270 millioner kroner på kostymer og godteri til Halloween i år, ifølge beregninger fra Virke Analyse og bransjeutvikling.

Dette tilsvarer at hver eneste nordmenn bruker femti kroner på Halloween-effekter, eller at ni av ti barn mellom fire og 15 år bruker rundt 300 kroner hver på denne høytiden.

- Noen familier bruker mer, mens noen bruker mindre eller ingen ting. Faktum er at det blir langt vanskeligere, særlig for barnefamilier, å ikke skulle forholde seg til Halloween. Kostymer blir kjøpt inn, skuffer og skap fylt opp med godterier og snacks, og husene dekorert, sier direktør Bror W. Stende for Virke Mote og fritid.

Ny sesong

De siste årene har den amerikanske høytiden blitt større i Norge.

Det er ifølge Virke spesielt leketøys- og hobbyforretninger, forretninger med bredt vareutvalg og dagligvareforretninger, som har økt fortjeneste i perioden rundt Halloween.

- Handelsstanden har rett og slett skapt seg en ny sesong. Den er servert oss på sølvfat fra amerikanske filmer, og både barn og butikker har grepet den begjærlig, sier Stende.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

- Teslas autopilot forsøkte å drepe meg

Fikk strafferabatt på grunn av dårlig økonomi

Asia i dag: Veksteventyret over for «Kinas Apple»

Se DNTV: Kortreist ekstremsuppe

Kortreist ekstremsuppe
Når fridykkerveteran og undervannsjeger Børje Møster lager sjømatsuppe, brukes ingredienser du neppe ville brukt selv.
04:04
Publisert: