– Vi gjorde mer riktig enn feil.
Det sier Peter Sjølander, daglig leder i Helly Hansen, er hovedårsaken til at den tradisjonsrike norske klesprodusenten Helly Hansen i 2013 hadde en omsetningsøkning på 15,5 prosent. Totalt endte inntektene til selskapet, som eies 70 prosent av et kanadisk pensjonsfond, på litt over 1,8 milliarder kroner. Det viser årsregnskapet til Helly Hansens morselskap, Teodin Holdco.
Pluss og minus
– Det var primært i Nord-Amerika vi gjorde det veldig bra. Vi hadde en kraftig vekst i både i USA og Canada, så hvis du skal snakke om en «game changer» for oss ifjor, er det oppgangen der. I løpet av året investerte vi i virksomheten der, noe som også gir en positiv effekt i år. Skandinavia gikk også bra og den utviklingen fortsetter inn i 2014.
Forskjellige produkter har slått an i Nord-Amerika. Sjølander trekker spesielt frem mellomlagsjakker, skikolleksjonen, regntøy og superundertøy. I 2013 stammet nesten 25 prosent av konsernets salg fra Nord-Amerika, 31 prosent fra Norge og resten fra andre europeiske land.
Driftsresultatet til konsernet for 2013 var på 91 millioner kroner, mens resultat før skatt var på minus 85 millioner kroner. Sjølander forholder seg til det første på grunn av eierforholdet i Helly Hansen.
– Det gir ikke mening å se på resultat før skatt for oss siden vi er eid av et private equity-selskap. Da vi ble kjøpt opp i 2012 hadde ikke Helly Hansen gjeld i det hele tatt, men det ble belånt etter oppkjøpet av de nye eierne. Derfor forholder vi oss til driftsresultatet før avskrivninger (ebitda, red.anm.) i det daglige. Der økte vi med cirka åtte prosent i 2013, riktignok ikke fullt så mye som vi hadde håpet, men det var likevel ganske bra.
Tror markedet snur
I årsberetningen for 2013 skriver selskapets styre om et tøft marked, spesielt i Europa. Sjølander tror dette er i ferd med å snu nå.
– I første kvartal i år har vi hatt en omsetningsvekst på 22 prosent sammenlignet med ifjor, og det virker som om vi får et virkelig løft i år. Det kan virke som om det løsner generelt i bransjen, etter at både 2012 og 2013 var tøffe år, sier han.
– 2010 var et veldig bra år for bransjen. 2011 var også godt, selv om det ikke var like bra som mange hadde trodd. Vi så for oss at 2012 og 2013 kom til å fortsette å være en opptur, men det viste seg å ikke stemme.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.