- Den med lavest kostnader vil vinne.
Mantraet gikk igjen som et ekko på XXLs kvartalspresentasjon torsdag morgen. Kursen stiger 3,8 prosent fra start takket være gode resultater. Likevel var det en passe fornøyd konsernsjef som presenterte kvartalstall som et børsnotert selskap for første gang.
- Hvetebrødsdagene i Sverige er over, vi må begynne å levere der, sa konsernsjef Fredrik Steenbuch i XXL i selskapets hovedkontor på Alna-senteret på Oslo øst.
Kannibalisering i Sverige
Veksten hos de eksisterende butikkene i Sverige var negativ med 0,5 prosent, såkalt ”like for like”-vekst. Men takket være nyåpninger ble veksten i Sverige 35 prosent i kvartalet sammenlignet med tredjekvartal 2013. .
- Vi merker kannibalisering i Sverige. De eksisterende butikkene lider av nye butikker vi åpner, men det går riktige veien, sier Steenbuch.
Venter på kulde og snø
Veksten totalt sett kan han ikke klage på. Sportskjeden vokste med 31 prosent i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode for et år siden. Selskapet hadde et resultat før skatt på 82 millioner kroner i kvartalet. Nå håper konsernsjefen at Kong Vinter skal banke på døren.
- Vi venter på kulde og snø som vi allerede har fått noen steder i Nord-Norge, sier Steenbuch.
- Det perfekte for oss er at det først blir kaldt slik at folk kjøper skøyter og klær. Så kommer det snø og da selger vi ski, legger han til.
Likevel hadde XXL ni prosent vekst i oktober, som var uvanlig varm.
- Vi er ikke så følsomme mot været som man skulle tro. Med kaldt vær får vi vanvittig omsetning, med varmt vær tar vi markedsandeler, sier Steenbuch.
- Hvordan gjør dere det?
- Vi må jobbe enda hardere for å selge varene våre. Det er vi flinke til så da tar vi markedsandeler. Vi jobber intenst for å holde omsetningen oppe. Det blir kampanjer og vi fokuserer på andre varegrupper, sier Steenbuch.
Selskapet nærmer seg nå hele 30 prosent markedsandel på sportsartikler i Norge.
Satser på netthandel
Fremover håper Steenbuch mye av veksten ikke kommer fra fysiske utsalgssteder, men internett. Store europeiske konkurrenter har 20 prosent av omsetningen fra netthandel, XXL har kun seks prosent.
- At det blir en bratt stigning når det gjelder netthandel for oss er det ingen tvil om, sier Steenbuch.
Selskapet lanserer i disse dager et konsept der man kan handle på nett og hente varene i butikken. Konseptet kommer først til Oslo.
- Vi har stor tro på dette, sier Steenbuch.
Men mest av alt er konsernsjefen opptatt av å kutte kostnader.
- Det med kostnader er ikke bare en spennende utfordring. Det er noe vi er lidenskapelig opptatt av. Kostnadskutt gjør oss sterkere, sier Steenbuch.
Etter hvert overlot han ordet til finansdirektør Krister Fiksdal-Pedersen.
- Den med lavest kostnader vil vinne, gjentok Fiksdal-Pedersen.
Les også:
Nye forsinkelser for Teslas Model X (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.