– Sportsutstyrsbransjen importerer mye av varene fra Asia og betaler i dollar. Med en svak kronekurs siden slutten av 2014, er det utfordrende, sier Swix-sjef Ulf Bjerknes mens han viser rundt i selskapets nye lokaler på Lillehammer.
Swix-eier Ferd har brukt opp mot 150 millioner kroner på de 10.000 kvadratmeterne på langs E6 ved Mjøsa. Fredag åpnes det nye Swix-senteret, som skal bringe kundene nærmere merkevarer som Swix, Ulvang og Bavac. Bygget rommer butikk, fabrikk, lager og kontorer, og kundene får følge med på hvordan skismurning produseres bak tykke glassplater.
Det nye merkevaresenteret skal bidra til fremtidig salgsvekst. Sportsutstyrsselskapet Swix vokste med syv prosent ifjor og legger opp til åtte til ni prosent økning i år.
– Swix vokser veldig godt i 2015, selv om markedet er tøft. Men valutaeffekten medfører at resultatet er usikkert og det blir nok ikke et rekordår inntjeningsmessig, forteller Swix-sjef Bjerknes.
«Prisene er presset»
Han varsler prisøkning som følge av dyrere dollar, og tror sportsutstyr generelt kan komme til å bli 10 til 20 prosent dyrere i løpet av 2015 og 2016.
– Prisene er presset som følge av mange års konkurranse mellom XXL og Gresvig-kjedene, og med en svak kronekurs vil det fremtvinge seg prisøkninger fra leverandørenes side, sier Ulf Bjerknes.
Bård Kristiansen, direktør for interesseorganisasjonen Sportsbransjen, tror forbrukerne må belage seg på høyere priser i høst, som følge av dyrere dollar, dyrere euro og en svak krone.
– Skal leverandørene overleve, må de øke prisene til sportskjedene som igjen må ta mer betalt fra kundene. Jeg tror leverandørene og butikkene må ta en del av tapet på valutaforskjellene, men kundene får også økte priser. På noen varer kan prisene gå opp med fem til ti prosent, sier Bård Kristiansen.
Utfordrer alle
Salget av sportsutstyr i Norge økte med 5,2 prosent ifjor, og omsetningen passerte 13 milliarder kroner. Sportsbransjen-sjef Bård Kristiansen forventer fire prosent vekst i år.
– Hvis denne valutasituasjonen fortsetter, blir jeg ikke overrasket om prisene går oppover. Vi har sett det allerede innen en del varegrupper, men konkurransen er tøff og den kan motvirke prisvekst for kundene. Nå utfordres vi alle – leverandører, grossister og butikker – til å være dyktige i håndverket vårt, sier kjedesjefen for XXL i Norge, Anders Fjeld.
Bård Kristiansen i Sportsbransjen forteller at sommersalget av sportsutstyr var noe svakere enn ifjor.
– Dette skyldes delvis dårlig vær, men jeg tror også usikkerheten i norsk økonomi har medført en liten nedgang i sommersalget. Vi må huske at sommeren 2014 var veldig bra, sier Kristiansen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Les hele avisen