Kampen om kundene i treningssegmentet er beinhard. Nå går sportskjeden XXL nye veier i håp om å sikre seg markedsandeler.
Fra 1. august ansatte XXL langrennsløperne Anders og Jørgen Aukland på deltid gjennom deres selskap Aukland Coaching. Ansettelsen er en
videreføring av kjedens samarbeid med Team Santander. Fremover skal de to fungere som instruktører på ulike kurs innen løping, ski og rulleski for sportskjeden. De første kursene er allerede gjennomført – og interessen var stor, ifølge Nordisk Innkjøpsdirektør Lars Rugaas i XXL.– Anders og Jørgen har tidligere bidratt mye internt med opplæring og trening av ansatte og testing av sortiment. Nå ønsker vi i tillegg å utvide tilbudet mot mosjonistene, sier nordisk innkjøpsdirektør Lars Rugaas i XXL om bakgrunnen for ansettelsen.
Innkjøpsdirektøren mener trening er blitt en livsstil for stadig flere nordmenn. Gjennom kursvirksomheten håper han å treffe dedikerte personer innen løping og skisport. Gruppetrening og kurs er en økende trend, mener Rugaas.
– Det er noe vi også ønsker å tilby. Troverdigheten og kompetansen til disse gutta vil bidra til å forsterke budskapet om at vi har et tilbud til alle, sier han.
Mote og løpeklubb
Hvor mye avtalen med langrennsbrødrene er verdt for XXL, har ikke innkjøpssjefen svar på. Han ønsker heller ikke å gå ut med hvilken målsetning kjeden har satt for satsingen.
– Det holder vi internt. Men vi har en forventning om at XXL oftere skal bli valgt, legger han til.
– Hva får Anders og Jørgen Aukland betalt for denne jobben, og hvor lang er kontrakten?
– Det ønsker vi å holde for oss selv. Avtalen er løpende, sier Rugaas.
XXL er imidlertid langt ifra den eneste sportsaktøren som arrangerer trening og kurs for sine kunder. I september åpner Blender Agency konseptbutikken «Juice» i motemagasinet Eger på Egertorget i Oslo. Her skal kundene både få handle sportsmote og delta på ulike events. Butikken skal blant annet samarbeide med løpeklubben See You Soon om ulike løpearrangementer.
– Vi har sett denne utviklingen lenge i motebransjen, men den er jo ikke mindre fremtredende i sportsbransjen, sier partner Kyrre Alver i Blender Agency.
For å «fortjene» forbrukernes lojalitet, må du tilby mer enn et fysisk produkt, mener Alver. Kunnskap, inspirasjon, opplevelse og service er avgjørende i kampen om kundene – særlig med tanke på en økende netthandel, sier han.
– Hvis butikkene skal hevde seg, må de «steppe opp» og tilby noe unikt som gjør at kundene ikke handler hos konkurrenten eller på nett, sier Alver.
«Tilbyr noe ved siden av salg»
Daglig leder Anders Baardseth ved Oslo Sportslager har tilbudt gratis gruppe- og teknikktrening innenfor løping, ski og sykling i et tiår. Effekten materialiserer seg først og fremst i form av merverdi for kunden, mener han.
– Vi knytter dem til oss og viser at vi kan tilby noe ved siden av det å selge, sier Baardseth.
– Hvor mange som møter opp på de ukentlige treningene, varierer. Kundene våre er ganske aktive fra før, så noen ganger er det bra oppmøte, andre ganger er det ikke det, sier han.
Baardseth frykter ikke økt konkurranse når XXL også arrangerer gruppetreninger.
– De må gjøre som de vil. Men det er flere butikker som allerede tilbyr dette, både Löplabbet og Milsluker’n. I sportsbransjen er det kamp om kundene hele tiden, sier Baardseth.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.