Tenk om en ny kratigere sol kom inn i vårt univers og alle planetene begynte å gå i bane rundt den istedenfor vår gamle. Det er omtrent det som nå er i ferd med å skje i vårt digitale univers.
- Det har allerede skjedd, sier Opera-sjef Jon von Tetzchner, på spørsmål om når nettet overtar for pc-en som sentrum i universet.
Endringen har utløst ragnarokk mellom giganter som Microsoft og Google, og midt i kampen står lille norske Opera med sin nettleser og hanker inn avtale etter avtale. Sist ut var mobilgiganten Vodafone, som nå vil ta med seg Opera over hele verden. Samme dag ble også en avtale med Yahoo og en tredje med Asus signert.
Strategisk posisjonert
Ifølge von Tetzchner bruker den jevne pc- brukeren nå mer tid foran nettleseren enn tv-en, men hvor viktig er nettleseren egentlig i dette spillet?
- Hvor viktig er internett? Nettleseren er ekstremt viktig, svarer von Tetzchner.
- Er nettleseren et nøytralt verktøy eller strategisk viktig?
- Den gir kontroll over hvilke tjenester som gjøres tilgjengelig, så det er strategisk viktig, sier von Tetzchner.
Fredag legger Opera Software frem tall for 4. kvartal 2008, følg med på Dagensit.no
Sparker der det gjør vondest
Nettleseren var viktig nok til at Google har laget sin egen, som de deler ut gratis til alle som vil lage sin egen versjon. Dermed blir Google både en av Operas største kunder, og en konkurrent. Opera er imidlertid neppe målet for Googles kanoner.
Google søker konfrontasjon. Jon von Tetzchner
- Ser du på det som et svar på det Microsoft gjør så faller brikkene på plass, sier von Tetzchner.
Han antyder at ett av Googles motiver er å sparke Microsoft der det gjør aller vondest – midt i pengepungen. Microsoft har nesten hele sitt overskudd fra Windows og Office – og Googles nettleser skal blant annet bane veien for Googles nettbaserte office-produkter.
-Hvorfor lager Google Office-produkter? Jeg ser på det som en kjempekamp mellom Google og Microsoft, der Microsoft tjener veldig mye penger på Office. Google søker konfrontasjon, sier han.
Trenger ikke dominans
- Hvor står Opera i kjempekampen?
- Vi er den lille uavhengige, sier von Tetzchner, relativt beskjedent.
Da norske Fast sto midt i en tilsvarende opptur for drøye to år siden så de for seg å selv bli senter i et nytt søkeunivers. Von Tetzchner er godt fornøyd med en plass i den nye solen.
- Det er viktig å huske hvor stort markedet egentlig er. Å tro at vi skal få eie markedet og at det er en forutsetning for oss er galt, sier han.
Han mener markedet i dag er på 1,4 milliarder brukere og potensialet er større enn det er mennesker, fordi folk har flere enheter koblet på nett.
- Hvor mange aktører er det plass til i et slikt marked? Antageligvis mer enn to, og mer enn tre, sier von Tetzchner.
Apple vinner på nett-dominans
På pc har Microsoft vært enerådende, men når nettet tar over forandres spillereglene og det skapes nye vinnere. En av dem er Apple, mener von Tetzchner. De har hatt svært mye medgang de siste årene, og ifølge von Tetzchner har nettrevolusjonen banet veien for denne suksessen.
- Alt blir nettbasert og det er en av grunnene til at Apple har klart det så bra. Listen over programmer du tidligere måtte ha på pc-en er blitt veldig mye kortere og dermed er det færre programmer som må oversettes til Mac. Du trenger Office, en nettleser og ikke så mye annet, sier han.
Microsoft tilbyr Office-pakken til Mac og dermed er det lite en pc-bruker nå vil savne.
Vi har blitt fortalt utrolig mange ganger at konkurransen var for hard. Jon von Tetzchner
Opera er store på mobilt internett, men relativt små på pc. Og i forhold til den totale tyngden til noen av de andre selskapene med nettlesere er de en mygg. I tillegg til Opera har Microsoft, Apple og Mozilla nettlesere. Googles Chrome regner von Tetzchner som lite mer enn en fasade over Apples nettleser, med samme innmat.
Dødsdømt
At Opera skal bli knust nå som nettleseren blir viktigere er von Tetzchner likevel ikke så redd for. Slike dødsdommer har Opera levd med helt fra starten av. Selv fra mannen som siden ble deres teknologidirektør.
- Håkon Wium Lie mente i starten at det å konkurrere med Mosaic var døden, så mente andre at det å konkurrere med Netscape var døden. Så var det Microsoft. Vi har blitt fortalt utrolig mange ganger at konkurransen var for hard, sier han.
Google er store og flinke, men å være liten har også fordeler.
- Det er behov for alternativer. Vi kan samarbeide med folk og ikke være en trussel, sier han.
Nettleseren blir sentral
De aktørene som står igjen med egen nettleser kan om noen år ha en enda mer sentral posisjon enn i dag, for nettleserne får stadig nye oppgaver. Microsoft kaller dem Gadgets, Opera Widgets. I begge tilfeller er det snakk om at stadig flere programmer flyttes fra pc-en over til egne nettleservinduer. De ser fremdeles ut som separate programmer, men vil nå avhenge av nettleseren, uavhengig av operativsystemet.
- De vil kjøre like bra på alle enheter som har en fullverdig nettleser, og det åpner for nye muligheter, sier von Tetzchner.
For Opera er dette en stor mulighet, ettersom deres nettleser finnes på alle store operativsystemer, også de mobile. Dermed kan samme program gjøres tilgjengelig for de fleste typer enheter, med lite eller ingen spesialtilpassing.
Dermed kan Operas rolle bli mye viktigere i tiden som kommer.
- Vi er leverandør av premisser, sier von Tetzchner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.