Høye kostnader til utenlandske operatører har tradisjonelt vært norske mobilselskapers forklaring på at det er mye dyrere å bruke mobilen ute enn hjemme. Men mesteparten av pengene ha havnet hos de norske operatørene. Og de har økt sin andel fem år på rad, viser tall fra Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet.
Norske operatører betalte i fjor 472 millioner kroner til utenlandske operatører, men krevde 1,7 milliarder kroner for disse tjenestene av sine egne kunder. Det betyr at prisen nesten var firedoblet.
<script type="text/javascript">var embedDeltas={"100":692,"200":534,"300":456,"400":439,"500":417,"600":400,"700":400,"800":400,"900":400,"1000":400},chart=document.getElementById("datawrapper-chart-ZlE63"),chartWidth=chart.offsetWidth,applyDelta=embedDeltas[Math.min(1000, Math.max(100*(Math.floor(chartWidth/100)), 100))]||0,newHeight=applyDelta;chart.style.height=newHeight+"px";</script></p><h4 >Billigere </h4><p >De siste årene har EU slått hardt ned på praksisen i mobilbransjen, der utenlandske gjester må betale mange ganger mer enn lokale abonnenter. De har krevd priskutt, og prisene, som i mange år var skyhøye, har falt dramatisk. </p><p >Men i Norge har prisfallene rammet ulikt, viser Nkoms tall. For mens betalingen til utenlandske aktører er nesten er halvert, satt de norske operatørene igjen med 200 millioner mer i 2015 enn fem år tidligere, etter å ha betalt utlendingene for å produsere tjenestene. </p><p >Den gode nyheten er at folk stadig har fått mer for pengene. For prisene ha falt, og dermed har bruken i utlandet blitt mer lik den økningen man ser i hjemmemarkedet. Databruken i utlandet er doblet hvert år de siste fem årene, og har gått fra 20 millioner MB i 2010 til 832 millioner MB i 2015. Dette har skjedd uten at omsetningen har økt. </p><p > </p><iframe allowfullscreen="allowfullscreen" allowtransparency="true" frameborder="0" height="400" id="datawrapper-chart-I5Fyh" mozallowfullscreen="mozallowfullscreen" msallowfullscreen="msallowfullscreen" oallowfullscreen="oallowfullscreen" src="//datawrapper.dwcdn.net/I5Fyh/1/" webkitallowfullscreen="webkitallowfullscreen" width="100%" /><script type="text/javascript" >var embedDeltas={"100":563,"200":495,"300":456,"400":417,"500":400,"600":400,"700":400,"800":400,"900":383,"1000":383},chart=document.getElementById("datawrapper-chart-I5Fyh"),chartWidth=chart.offsetWidth,applyDelta=embedDeltas[Math.min(1000, Math.max(100*(Math.floor(chartWidth/100)), 100))]||0,newHeight=applyDelta;chart.style.height=newHeight+"px";</script><h4 >Hjemmepriser ute</h4><p >Nå kan det dessuten gå mot slutten for denne lukrative foretningsmodellen i EU. For neste år krever EU at prisene på nettbruk i utlandet skal være like de i hjemmemarkedet. Telenor og Netcom har begge tatt initiativer for å ligge i forkant av utviklingen.</p><p >- Telenor og Telia har gått i spissen og går foran reguleringen, så neste år er nok situasjonen en annen, sier Torstein Olsen, direktør for Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet.</p><p >Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor vil ikke opplyse hvor mye seslskapet har tjent på norske kunders utenlandsbruk, men viser til nye abonnementer som gir lik pris ute i mange land, som hjemme.</p><p >- Ingen skal være i tvil om at vi ved å kutte roaming-kostnader i EU- og EØS-land har kommet med en nyhet det koster oss mye å gjennomføre. Tenk deg at du for første gang kan bruke mobilen helt på samme måte som hjemme når du er på reise. Det er et skikkelig gjennombrudd, sier han.</p><p >Han sier Telenos marginer på disse tjenestene vil gå ned i år, fordi kunder med de nye abonnentene vil gi null i ekstra utenlandsinntekter, og at kostnadene ute ikke er regulert yterligere ned av EU. </p><p >DN har vært i kontakt med Telia Norge, men selskapet har det siste døgnet ikke rukket å besvare våre spørsmål. </p><p ><strong>Les også: <relation source="DTI" sourceid="dti5027434" ><field name="title">«Superraskt» og unødvendig</field><field name="leadtext">&lt;p&gt;Mobilselskapene lokker med «superrask» 4G. Kundene bruker stort sett bare halvparten av kapasiteten.&lt;/p&gt;</field><field name="paid">true</field></relation> (+)</strong></p><p ><strong> <relation source="TDN" sourceid="81b5a6ee-fdcd-41e7-b442-496dc39898f6" ><field name="title">Tesla trosser rentefrykten</field><field name="leadtext">&lt;p&gt;Stiger for tredje dag på rad etter massiv kapitalinnsprøytning.&lt;/p&gt;</field><field name="paid">false</field></relation> </strong></p></field><field name="paid">false</field><field name="fbfeed">false</field><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Mobilt_internett" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Telenor" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Telia" relevance="1.0"/></content></escenic></p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.