- Leverer vi som lovet, noe vi skal, så vil verftet være et helt annet verft noen år frem i tid enn det vi ser i dag, sier Røkke junior til Dagens Næringsliv.
Det så helsvart ut, faren for konkurs var overhengende. Kjell Inge Røkkes skipsverft i Philadelphia hadde ingen nye oppdrag.
I et forsøk på å berge verftet ble det etablert et spleiselag mellom delstatsmyndighetene i Pennsylvania og Aker, Røkkes børsnoterte investeringsselskap. Det ble gitt lån og garantier for å bygge to tankskip på spekulasjon. Verftet fikk samtidig ny sjef - den 28 år gamle Kristian Monsen Røkke. Han tiltrådte 5. april 2011.
Da Monsen Røkke tok over jobben, sto Aker Philadelphia Shipyard-kursen i fire kroner. Det skulle ikke vare så lenge.
Skipene som ble bygget "på spek" ble etterhvert solgt til rederiet Crowley. ExxonMobil bestilte to nye skip. Det begynte å svinge i aksjekursen.
Aksjen tok av
Fredag kom det definitive beviset på at Røkke junior har lykkes. Aksjekursen tok fullstendig av på Oslo Børs og svingte rundt 90 kroner.
- Kontrakten er et taktskifte for Aker Philadelphia Shipyard, sier Røkke selv om avtalen med Crowley om å bygge fire produkttankskip med opsjon på ytterligere fire.
- Skipsbyggingskontraktene gir beskjeftigelse ut 2016 og en fortjenestemargin som er høyere enn det verftet har oppnådd historisk. Leverer vi som lovet, noe vi skal, så vil verftet være et helt annet verft noen år frem i tid enn det vi ser i dag, legger han til.
Da Røkke junior tok over verftet var det priset til 40 millioner kroner. I dag er børsverdien over 900 millioner kroner, en økning på nesten 2200 prosent. Antall ansatte er økt fra noen hundre til over tusen. Røkke seniors verftsaksjer har økt fra 20 til 440 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.