Vi så den først i Frankfurt ifjor høst, og like før jul slapp Opel sitt alternativ i kompaktklassen, den nye Astra. Nå tar Astra opp kampen mot Norges desidert mest solgte bil hittil i år, Volkswagen Golf.

Astra har definitivt blitt penere enn før, og slekter nå mye på storebror Insignia. Og akkurat utseendet er en av Astras store fordeler, den er rett og slett vakker.

Også innvendig har Opel gjort forholdene bedre. Kvaliteten virker ikke å stå noe tilbake for konkurrentene, og det merker man også når bilen skal kjøres.

Tjukkas
Tross en relativt høy vekt, er Astraen svært lettkjørt, selv med vår testbils motoralternativ, en noe gammelmodig 1,7-liters dieselmotor på 110 hestekrefter. Det blir litt mye støy, men kraftmessig går det samtidig uanstrengt. Snart leveres Astra med en mer moderne 1,3-liters dieselmotor som kan være vel verd en prøvekjøring. Du sparer 10.000 kroner, men mister sjettegiret.

I tillegg til de to nevnte dieselmotorene, kommer Astra med fire bensinmotorer fra 87 til 140 hestekrefter.

Understellet gir gode tilbakemeldinger til fører, akkurat som styringen, så kjøreegenskapene på den nye Astra er det ingenting å si på.

 

Ett ankepunkt
Setene er faste i fisken og gode å sitte i, instrumentene er der du forventer å finne dem, og kvaliteten på betjeningshendler og knapper er upåklagelig. Akkurat knapper er det mange av, noe som kan bli litt uoversiktlig i starten, men som sikkert blir en vanesak etterhvert.

Ett ankepunkt har jeg riktignok bak rattet på Astra, fotbrønnen på førerplassen er svært trang. Selv med smale joggesko blir det i trangeste laget. Ellers er bilen ganske romslig, og selv i baksetet får også voksne brukbar plass.

Lysende
Det mest imponerende med Astra er de adaptive frontlysene. Lyktene har en rekke lysfunksjoner som automatisk tilpasser frontlysene til hvilke forhold man kjører i. Fjernlysene blendes automatisk ned når bilen møter andre biler. Og det fungerer! Imponerende.

 

Det avanserte lyssystemet følger med en såkalt premiumpakke til 12.900 kroner, noe som er vel verd pengene, når du med på kjøpet også blant annet får parkeringsensorer både foran og bak.

God på det meste
Tross en noe utdatert motor, er Astraen en god bil på det meste. Den minner på den måten ganske mye om klasseledende Golf. Den er ikke spesielt mye bedre enn Golf på noe område, med unntak av at den kan by på bedre plass i baksetet, samt noe større bagasjerom. Opel Astra fremstår som et godt alternativ blant kompaktbilene. Selv om det ikke er noen "må-ha-bil", så er det ihvertfall ingen grunn til å ikle seg hatt bak rattet i den nye generasjonen Astra fra Opel.

Astra har blitt en suksess på det europeiske markedet, og ordreinngangen skal ha passert 100.000 biler siden desember. I Norge viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken at 327 Astra er registrert så langt i år. Til sammenligning er det registrert 1621 eksemplarer av Golf. Astras salgstall vil nok bedre seg etterhvert som stasjonsvognen også blir tilgjengelig.

Konklusjon:Bra bil som gir Golf god konkurranse, men neppe blir like mye solgt i Norge.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.