Fredag skrev Dagens Næringsliv at Nordland fylkeskommune mener Hurtigruten bryter forpliktelsene i milliardavtalen med staten ved ikke å tilby subsidierte lugarer til distansereisende. Hurtigruten må ifølge brevet fra fylkeskommunen stille 120 køyer til disposisjon hver dag til denne gruppen med reisende, et krav fylkeskommunen mener rederiet ikke oppfyller.

Les også: Nordland refser Hurtigruten for kontraktsbrudd

Hegnar, som er styreformann og største enkeltaksjonær med en eierandel på 33 prosent i Hurtigruten, reagerer sterkt og avviser anklagen fullstendig.

– Det verste er at ingenting av det som står i det brevet, er riktig. Det står ingenting i avtalen med staten at vi skal ha 120 køyer tilgjengelig for tilfeldige distansepassasjerer – kun krav om hvor mange køyer vi minimum skal ha på våre skip. Det Nordland fylkeskommune hevder i brevet, er rett og slett fri fantasi. Jeg har ikke opplevd maken, sier Hegnar.

– Maktovergrep

Han forteller at han onsdag denne uka fikk besøk av en delegasjon fra Nordland fylkeskommune bestående av fylkesrådsleder Odd Eriksen, fylkesråd Tove Mette Bjørkmo og samferdselssjef Steinar Sæterdal. Det er de to sistnevnte som har signert brevet som er sendt til Samferdselsdepartementet som de ber se nærmere på saken.

Hegnar sier delegasjonen kom inn på hans kontor og ville ha endret vedtaket om at Hurtigrutens hovedkontor skal flyttes fra Narvik til Tromsø.

– Jeg ga beskjed om at vedtaket var gjort administrativt. Dagen etter, altså torsdag, får jeg kopi av et brev der fylkeskommunen hevder vi bryter avtalen med staten.

– Jeg opplever dette som et rent maktovergrep. Jeg skal tydeligvis straffes for at selskapet flytter hovedkontoret. De mener visst alle i Tromsø er idioter og alle i Narvik er genier, sier Hegnar.

Avtale om kapasitet

Sæterdal vil ikke kommentere styrelederens uttalelser, men sier at innholdet i klagen til Samferdselsdepartementet står fast. Departementet skriver i en e-post til avisen at de er i dialog med selskapet for å finne praktiske løsninger for å følge opp den nye avtalen. I avtalen er det ifølge seniorrådgiver Tor Midtbø etablert et regnskapsmessig skille mellom distansereiser og kommersielle reiser.

Blant annet skal bestillingssystemet sikre at distansereisene får tilgang til den køyekapasitet som er avtalt, skriver han. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.