– Det er økende ledighet blant både ingeniører og bygg- og anleggsarbeidere. Dermed har vi dem vi trenger for å bygge raskere jernbane nå, sier Holmås til Dagsavisen. Han mener at det i Nasjonal transportplan for neste periode må planlegges for 40 prosent kutt i utslippene av klimagasser.
Etter at jernbaneselskapet SJ satte inn raskere tog på strekningen Oslo– Stockholm, har antallet reisende økt med hele 18 prosent i løpet av få uker. SJ selv trodde det ville ta halvannet år å oppnå en slik passasjervekst.
– Det er også fullt mulig å få ned reisetidene på jernbanestrekningene i de største byene i Norge. Målet må være å komme ned i reisetider på om lag to og en halv time mellom Oslo og Trondheim, Oslo og Kristiansand og Oslo og Bergen, mens det mellom Oslo og Stavanger nok vil bli vanskelig å oppnå en slik reisetid, sier Holmås.
Holmås' ønske om en omkamp om høyhastighetstog kommer bare drøyt to år etter at planene om en slik satsing ble lagt i skuffen.
– Forrige gang høyhastighetstog ble diskutert, ble det skapt en falsk motsetning mellom intercitytog og høyhastighetstog. Men det som faktisk er tilfellet, er at når vi får på plass dobbeltspor inn mot de store byene, vil det være første skritt på en høyhastighetsutbygging, sier Holmås. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.