– Flertallet er helt klart engstelige og ønsker ikke denne helikoptertypen. Tilbakemeldingene jeg har fått går ut på at «disse helikoptrene kan vi ikke ha» og at «det har vært for mange ulykker til at man kan stole på den», sier Rysst til NTB mandag.
Etter ulykken fredag diskuterer mange ute på plattformene om de i det hele tatt vil gå om bord i helikoptertypen, som var en Airbus Helicopters H225 Super Puma, ifølge SAFE-lederen.
– Det er godt kjent i bransjen at mange arbeidere ikke trekker fram Super Puma når man snakker om foretrukket helikoptertype, dette er et utslag av opplevd sikkerhet og komfort, sier hun.
Rysst mener det er for tidlig å si om helikoptrene burde settes på bakken for godt før man vet årsaken til styrten som kostet 13 mennesker livet.
– Nå er det viktig for å begynne å gjenopprette tilliten blant arbeiderne, at granskningsrapporten blir en grundig og troverdig rapport, som personellet som jobber med helikoptrene stoler på og går god for, sier hun.
Flygerne fikk trolig ikke tid til å foreta seg noe som helst før helikopteret styrtet ved Turøy, mener luftfartsekspert Per Gram.
– At det ikke ble sendt ut nødmelding, indikerer en plutselig hendelse. Flygerne rakk ikke engang å trykke på knappen, sier den pensjonerte flygeren til NTB.
Pilotene på ulykkeshelikopteret sendte ikke ut nødmelding til flygelederne om problemer om bord før det styrtet fredag, opplyste CHC Helicopters visepresident Duncan Trapp til bransjenettsiden Energy Voice mandag.
– De fikk ikke gjort noe som helst, ulykken må ha skjedd på et tiendedels sekund, sier Gram.
Den tidligere lederen av Flyoperativt Forum sier han er sikker på at Statens havarikommisjon kommer til å finne årsaken til ulykken hvor 13 mennesker omkom ved Turøy utenfor Bergen.
– De har rotoren, girboksen, ferdskriveren og taleregistratoren samt masse øyenvitner, sier Gram.
Les også:
Ulykkeshelikopteret sendte ikke ut nødmelding
Besøker Gullfaks B-plattformen
BMW gjør vei i vellinga (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.