Informasjonen om mulig tretthetsbrudd i hovedgirboksen til helikopteret som styrtet ved Turøy i april, kommer frem i en foreløpig rapport som Statens havarikommisjon for transport (SHT) la fram onsdag.
- Dette er ny og viktig informasjon, men etterforskningen er ikke ferdig. Den endelige konklusjonen er ennå ikke kommet, sa administrerende direktør Arne Roland i CHC Helikopterservice på en pressekonferanse torsdag ettermiddag.
Han er likevel klar på at CHC ikke kunne ha oppdaget den feilen Havarikommisjonen trekker fram som en faktor som kan ha forårsaket styrten. Hovedgirboksen blir levert som lukket modul og må etterses og vedlikeholdes av leverandørene «etter spesifisert gangtid».
- Deler ikke ut skyld
Roland avviser å svare på spørsmål fra TV 2 om hvor lenge girboksen hadde vært i trafikk før ulykken 29. april.
- Jeg kan ikke dele de opplysningene. Det er informasjon som hører Havarikommisjonen etterforskning til, sier han.
Selv om vedlikeholdsansvaret ligger hos leverandør eller produsent, framholder Roland overfor Stavanger Aftenblad at han ikke er ute etter å dele ut skyld.
- Granskingen må få lov til å fortsette. Vi er fornøyd med fremdriften og at det blir gjort et så godt og grundig arbeid, sier han.
Roland understreker at selskapet vil fortsette å samarbeide og bistå kommisjonen i de videre undersøkelsene.
- Ganske sikre
Konklusjonen i Havarikommisjonen rapport er foreløpig og ikke uforbeholden; tretthetsbrudd kan ha vært en faktor bak ulykken, ifølge kommisjonen. Likevel understreker direktør William J. Bertheussen overfor Aftenposten at kommisjonen er «ganske sikre på at vi er inne på en av årsaksfaktorene og en viktig en».
Ifølge Teknisk Ukeblad er feilen som SHT peker på, den samme som førte til et havari i april 2009 da et Super Puma-helikopter havarerte utenfor Skottland. 16 personer omkom i den ulykken.
Alle helikoptre av den samme typen som styrtet på Turøy, er nå tatt ut av trafikk etter pålegg fra Luftfartstilsynet. For CHCs del dreier det seg om tre helikoptre. Selskapet jobber nå med å finne andre helikoptre for å overholde forpliktelsene om beredskap. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.