– Delene sendes i hovedsak til to steder. Det engelske laboratoriet Qinetiq i Farnbourough og til Airbus i Marigane nær Marseille i Frankrike, sier havariinspektør Tor Nørstegård til Stavanger Aftenblad.
– Grunnen til at undersøkelsene blir gjort her, er fordi man her har utstyr, historikken til helikopteret, og personer med erfaring, sier han videre.
Statens Havarikommisjon sender deler av girboksen og rotoren til videre undersøkelser i utlandet. Samtidig letes det fortsatt etter viktige deler på ulykkesstedet.
– Vi finner deler hver dag. Vi går ikke i detalj om hvilke deler dette er, men det er deler av girkassen og rotorsystemet vi leter etter, sier Nørstegård.
Tolv menn og en kvinne i alderen 32 til 60 år omkom i helikopterulykken ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland klokken 12 fredag 29. april.
Les også:
Statens havarikommisjon: – Mye arbeid gjenstår
Legger helikopterkutt på is
Havarikommisjonen: Teknisk svikt førte til helikopterstyrten
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.