Barn får store mengder kroppsfokusert reklame på nett

Én av fire 9- til 12-åringer har fått reklame for å gå ned i vekt og for produkter som skal gi større muskler. Medietilsynet er bekymret for økt kroppspress.

En høy andel barn og unge har fått reklame på nett for produkter og tjenester, og Medietilsynet er bekymret for økt kroppspress. Mens flest jenter får slankerelaterte reklamer, får flest gutter reklame for muskelforstørrende produkter.
En høy andel barn og unge har fått reklame på nett for produkter og tjenester, og Medietilsynet er bekymret for økt kroppspress. Mens flest jenter får slankerelaterte reklamer, får flest gutter reklame for muskelforstørrende produkter.Foto: Thomas Brun/NTB scanpix
Publisert 15. September 2020, kl. 05.13Oppdatert 15. September 2020, kl. 05.13
MedietilsynetForbrukertilsynetReklameMarkedsføring