Tirsdag møttes Jørgen Foss, leder i Landsforeningen for overvektige, og Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy, for å planlegge et samarbeid som skal bedre folkehelsen, og bidra til å redusere antall overvektige.
Etter å ha lest DNs artikkel, hvor Foss krevde tiltak fra myndighetene, fikk Bjørkøy lyst til å samarbeide med Foss. De to planlegger nå et møte hvor de skal diskutere et eventuelt forskningsprosjekt.
– Jeg ser positivt på at Kiwi tar ballen, vi skal nok legge inn gode pasninger for å nå et godt mål sammen. Først og fremst er jeg utrolig glad for å få en invitasjon fra næringslivet, sier Foss.
Tirsdag skrev DN at overvekt koster Norge rundt 20 milliarder kroner i året.
La frem tiltak i Stortinget
I forkant av Foss og Bjørkøys møte i går, var Foss i høring med Finanskomiteen på Stortinget. Der foreslo han følgende tiltak:
- Fjernet eller redusert avgift på sukkerfri brus.
- Fjernet moms på frukt og grønt.
- Fjernet skatt på trening betalt av arbeidsgiver.
– Jeg var i min første debatt med politikere da jeg var 12 år, i dag er jeg 25 år, og det har skjedd veldig lite, sa Foss til Finanskomiteen.
Riktig timing
I 2007 kuttet Kiwi prisen på frukt og grønnsaker, tilsvarende moms.
– I senere tid har vi også kuttet prisene på nøkkelhullsprodukter tilsvarende moms, sier Bjørkøy.
Han forteller at Kiwi med slike tiltak ønsker å få større plass til sunne varer, lave priser og å legge til rette for sunne produkter.
– Jeg legger ikke skjul på at det også vil gjøre flere kunder fornøyde med Kiwi.
Bjørkøy viser til en rapport som viser at priskuttene økte frukt- og grønthandelen med 23,2 % i 2007.
Foss vil utfordre Kiwi til å gjøre flere tiltak. Blant annet innen reklame for usunne produkter, og markedsføring som spesielt treffer unge.
– Et eksempel er frokostblandinger med fargerik emballasje og bilder av barnefigurer, de frokostblandingene med høyest sukkerinnhold. Sånn burde det ikke være.
– I tillegg er det veldig rart at sukkerfri brus har samme sukkeravgift som sukkerholdig brus, det er også noe næringen kan bidra til å fjerne, sier Foss.
– Det er sånne ting vi kan diskutere. Timingen er riktig, det pågår en helsetrend i Norge nå, legger Bjørkøy til.
Utfordrer Rema 1000 og Coop
Lederen i Landsforeningen for overvektige oppfordrer nå de andre store dagligvarekjedene til å delta i det han selv omtaler som en samfunnsdugnad for bedre helse.
– Coop ønsker å gjøre det enklere for kundene å velge sunne produkter, og vi stiller oss positive til å diskutere løsninger og samarbeid som bidrar til bedre folkehelse, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.
Kristiansen forteller at Coop allerede gjør tiltak for at det skal være enkelt for kundene å velge sunt. Det er ikke gjort endelige priskutt, men andre tiltak for å påvirke kjøpsvalg.
– Coop har regelmessig 40%-kampanjer på all frukt og grønt, i tillegg har vi redusert bruken av palmeolje kraftig, og jobber fortsatt for å erstatte bruken av mettet fett, salt og sukker i våre produkter, sier Kristiansen.
Kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, Mette Fossum Beyer, belyser at kjedene allerede har et samarbeid.
– Vi sitter sammen med de andre kjedene i et eget helseutvalg som helseministeren har satt ned, og Ole Robert Reitan selv deltar i dette forumet. Så vi samarbeider allerede, sier Mette Fossum Beyer, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.