– Jeg skulle egentlig ikke ha smågodt, men da jeg så prisen, ble det så jeg kjøpte likevel, sier Kamilla Sæter til Adresseavisen. Hun er ikke alene om å la seg lokke av de lave prisene. I Bergen kjøpte én kunde 70 kilo smågodt, og butikksjefer forteller at hyllene tømmes fort.

– Jeg fyller på smågodt for harde livet, sier kjøpmann Christer Andersen på Rema 1000 i Kalmarhuset til BA.

Men ikke alle er like begeistret over priskrigen. Professor og senterleder Jøran Hjelmesæth ved Senter for sykelig overvekt i Helse sør-øst ved Sykehuset i Vestfold beskriver prisdumpingen som horribel.

– Dette er jo aller verst for barn og unge. Vi vil gjerne beskytte barn og unge mot slikt, men når de får nesten gratis godteri kastet etter seg vil jo det gjøre at risikoen øker for både overvekt, fremtidig hjerte- og karsykdom og diabetes, sier han til VG.

– Butikkene har et ansvar

Han får støtte av ernæringsfysiolog Tove Drilen, som jobber med overvektige barn og unge.

– Butikkene har jo et ansvar. De kunne i stedet latt frukt og grønnsaker vært billigere, og det ville vært langt bedre ut fra et folkehelseperspektiv, sier hun til Adresseavisen.

Hun viser til at cirka 25 biter blandet smågodt tilsvarer omtrent en middagsporsjon.

– Det krever mye fysisk aktivitet for å bruke opp energien i dette. Et barn må løpe cirka halvannen time for å bruke det opp, sier hun til Adresseavisen.

Lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand mener effekten av priskrigen kommer an på hvor lang påsken er i hodet på folk.

– – Det gjør ikke noe at påskeegget blir billigere, men utfordringen ligger i at vi hamstrer og fortsetter med smågodt-spisingen helt fram til sommeren, sier hun.

– Har lovet å være billige

Det var Rema 1000 som startet priskrigen tirsdag kveld, og i ettertid har både Kiwi, Coop Mega og Coop Extra kastet seg på. Alle kjedene selger nå smågodt til 2,90 kroner per hekto, mens det koster 3,90 hos Bunnpris.

Kommunikasjonssjef Kristina Aakvag i Kiwi sier til VG at de ønsker å gjøre det billigere å leve sunt, og at det derfor var et dilemma om de skulle kaste seg på smågodt-krigen.

– Men vi har lovet kundene våre å være minst like billige på alle varer, og besluttet derfor å senke prisen tilsvarende konkurrenten, sier hun.

Varehandelsekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI kaller priskrigen «temmelig desperat» og påpeker overfor E24 at butikkene nå selger smågodt med tap.

– Det er vanvittig å selge smågodt til 29 kroner kiloen når det samtidig koster 23,57 kroner kiloen bare i avgifter. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.


Les også: - Holdningene til overvektige er så stygge


Dødelig feilernæring dnPlus (DN+)

Trapper opp yoghurtkampen dnPlus (DN+)

Først tok de tobakken, nå vil de ta sukkeret dnPlus (DN+)

Følg markedene på DN Investor