Setter inn støtet mot lavprissentre
Sats Elixia lanserer selvplukk av treningstilbud for å kapre lavpriskunder.
Sats Elixia gjør endringer for å få støttemedlemmene tilbake på sentrene. Treningssenterkjeden har en periode slitt med fusjonsproblemer, kundeflukt og rigide konsepter.
Nå er treningsgiganten Health & Fitness Nordic, som står bak Sats Elixia, tilbake på offensiven og vil oppheve det tradisjonelle skillet mellom premiumssentere og lavprissentere.
– Vi ønsker å minske gapet til lavpriskjedene, sier Olav Thorstad som er toppleder for Sats Elixia.
Premiumskjeden Sats Elixia har så langt hatt fullservicetilbud med både treningsstudio og gruppetrening i samme pakke. Nå lanseres en teknisk løsning der kundene kan velge selv hvilke produkter kundene vil betale for.
Sats Elixia
Sats Elixia er Norges største treningskjede med 69 studioer (2015).
Kjeden er premiumsalternativet til treningskonsernet Health & Fitness Nordic (HFN).
HFN er eid av investeringsfondet Altor som sammen med den sittende ledelsen kontrollerer 51 prosent. Den danske Tryghedsgruppen sitter med 49 prosent.
Fresh Fitness er HFNs billigalternativ med 27 studioer.
Bare i Oslo er det 154 treningssentre – hvorav 19 er nisjestudioer.
Lavprissentrene tilbyr enklere treningsstudio uten tilbud om gruppetrening.
– Vi vil bryte opp hele strukturen, og gjør det mulig å kjøpe studioprodukt, gruppetrening, barnepass og nisjetrening basert på stykkpris, sier Thorstad.
Nå skal kundene oppgradere og nedgradere abonnementet slik de ønsker. Stykkprisingen innebærer i praksis en helt ny forretningsmodell.
– Vi tar en kalkulert risiko, fordi det er nødvendig. Vi har sett at kunder som kunne hatt det bra i vårt system går til nisjesentere. For et par hundrelapper ekstra, kan de få tilbudet på toppen her i stedet for å betale 1200 kroner i måneden, sier Anita Asplund som er regiondirektør for Sats Elixia i Oslo.
På treningssenteret i Nydalen er det rolig denne formiddagen. Tidligere langrennsutøver Hilde Losgård Landheim (23) setter overarmene på prøve og trekker seg opp tauene. Som sykepleierstudent kan hun utnytte en stille periode på senteret.
Selv om den nye medlemsmodellen innebærer risiko på inntektssiden, tror Sats Elixia-sjefen tror at endringen vil gi topplinjevekst og mer fornøyde kunder.
– Dette er en sunnere forretningsmodell der vi kan jobbe med å gi medlemmene inspirasjon. Vi har valgt å ta et skifte som mange andre kvier seg for å ta, sier Thorstad.
Som den største aktøren i treningsmarkedet, mener han at kjeden vil kunne sette sammen pakker på en måte som ingen andre kan.
I stedet for store pakker vil kjeden nå sikre inntjeningen med å selge tilleggstjenester og komme opp med nyheter innen trening. DN har tidligere omtalt at Sats Elixia nå går i retning av flere spesialkonsepter innen yoga, funksjonell trening som «boot camp» og høyintensitetstrening.
Slaget de siste årene har stått mot lavprissentrene som lokker med månedspriser ned mot 3-400 kroner, mens fullservicesentrene har ligget noen hundrelapper over.
Lite lojale medlemmer har gitt høyt frafall spesielt i tiden etter fusjonen mellom Sats og Elixia. For å hente kundene tilbake har kjedene jaget medlemmer i handlegater og på kjøpesentere. Ett av problemene for Sats Elixia er at kundene har bundet seg til ulike priser.
Thorstad legger ikke skjul på at det har handlet mye om pris, også for Sats Elixia som har lagt seg på premiumssegmentet med sine fullservicesentere.
– Ved å kun ha en medlemskapstype har vi blitt ansett som for dyre av de som ønsker kun studiotrening. De kan nå tilpasse sitt abonnnement og være medlem lenger, sier han.
– I testperioden har vi ikke fått en eneste negativ kommentar. De eksisterende kundene kan bli værende i den avtalen de er uten å miste rettighetene sine, sier Thorstad.
Nå er konsolideringsfasen etter Sats Elixia-fusjonen tilbakelagt og kjeden forbereder nye investeringer.
– Vi har satt en struktur og er nå klare til å åpne nye sentere igjen. Vi ser etter nye lokasjoner og utelukker ikke nordiske oppkjøp, påpeker Thorstad.
Uttestingen av det nye konseptet har styrket troen på flere medlemmer. Så langt viser tallene 10-20 prosent økning i aktivitetsnivået, og det kan bli nødvendig å øke kapasiteten ved å utvide eksisterende sentere og å etablere nye.
Om vel to uker er det klart for en ny besøkstopp ute på sentrene, men Sats Elixia-sjefen fastholder at medlemmer som har faste treningsvaner og er aktive gjennom hele året er de beste kundene.
– For oss er passive medlemmer kunder som er på vei ut, sier Thorstad.