Tredje generasjon av BMWs storsuv er på vei, og før en eventuell M-modell kommer er xDrive50i den soleklare toppmodellen.
Under det høye og store panseret har BMW satt inn en V8-motor på 4,4 liter og 450 hestekrefter. I klassen for store suver har det aldri vært feil å ha mye krefter til rådighet, selv om det får dramatiske konsekvenser for prisen du må betale. Denne modellen har en inngangspris på halvannen million kroner, men etter at ekstrautstyrslisten er kysset av med gaffel bikker vår testbil godt og vel to millioner kroner.
Dette er en av tre motorer som er tilgjengelig nå ved lansering. En mer folkelig dieselmodell på treliter, samt en dieselmotor som M-avdelingen i BMW har fiklet inn tre turboer og fått effekten opp til 381 hestekrefter. Noe senere kommer modellen med firesylindret dieselmotor på 211 hestekrefter, som senker innstegsprisen for BMWs største med 100.000 kroner til omkring 800.000 kroner.
Vel nok om brød, over til sirkus. For den store bensinmotoren byr på mye underholdning, både lydmessig og kjøremessig.
Fem sekunder etter at du har lagt en tung høyrefot på gasspedalen, passerer du 100 km/t. Den gigantiske bilen er altså lynende rask, og selv om dette ikke er noen øvelse man gjør til stadighet, så er jo det noe av vitsen med slikt kraftoverskudd.
I kombinasjon med en slik motor er antakeligvis BMWs adaptive dempere og sportsunderstell det beste som finnes i denne klassen. Joda, med en egenvekt på nesten 2,2 tonn er det en stor og tung bil med mye å drasse på, men ute på veien skjules det verste av det på en imponerende måte. Norske veier av ymse kvalitet forseres komfortabelt, faktisk et par hakk over utgående modell.
X5 har blitt større enn utgående modell, men ikke mer enn tre centimeter lenger. Bagasjeromsplassen har økt med 30 liter til 650, noe som er i samme område som de fleste konkurrentene. Bakseteplassen er også bra, så da burde argumentene overfor din bedre og mindre motorinteresserte halvdel være klare.
Av nye teknikaliteter er det verdt å nevne nattkameraet som nå ikke bare gir deg et grått bilde på skjermen, men også gjenkjenner folk og dyr og sier fra til deg når disse har forvillet seg inn på veien. I tillegg har man et fantastisk surround view-system som i praksis gir deg ryggekamera fra fugleperspektiv. Det er så man må gå ut av bilen og lete etter kameraer, for å kunne tro at det er sant.
Firehjulsdriftsystemet har i utgangspunktet plassert 40 prosent av kreftene foran og resten bak, men dette reguleres kontinuerlig, der avanserte systemer fordeler krefter til, eller bremser hjulene individuelt, alt etter hvor grepet er best blant annet for å unngå understyring. Dette var under vår test av bilen også totalt fraværende.
De tyske ingeniørene har også gjort et imponerende stykke arbeid da de konstruerte styringen på denne bilen. Med en slik størrelse skulle man ikke tro at man kunne ane hva som befinner seg under hjulene og at kontakten med overflaten ville føles totalt fraværende. Det gjør det altså ikke. BMW klarer det kunststykket og gjøre styrefølelsen veldig bra, og ikke langt unna sine vanlige personbiler. Imponerende.
Selv innenfor storsuv-segmentet finnes det nisjer. BMWs nye X5 blander seg inn i teten blant de mest sportslige suvene sammen med Porsche Cayenne.
Den mangler den lille ekstra x-faktoren som for eksempel nye Range Rover Sport har, men samtidig er den langt mindre breial. At BMW kommer til å overta salgstoppen neste år med denne modellen er det derimot ingen som helst tvil om.
Hvordan den gjør det i forhold til konkurrenten fra Mercedes, kan du snart lese om i DN, da vi har testet X5 med dieselmotor mot tilsvarende Mercedes M-klasse.
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.