Teleselskapene har gitt politiet både navn på mistenkte og analyser av telefontrafikk som knytter vedkommende til bedrageriene, men likevel blir sakene henlagt, skriver Aftenposten.
Problemet med denne typen bedragerier er blitt større de siste årene, mener Itakt (Internett-og telebransjens antikriminalitetstiltak). Organisasjonen har nå klaget til Riksadvokaten, som tar affære.
- Dette må vi se nærmere på. Vi inviterer til et møte der vi ber dem ta med seg det de har av dokumentasjon, sier statsadvokat Roar Østby hos Riksadvokaten til Aftenposten.
Flere ofre
Itakt har blant andre store teleselskaper som Telenor, NetCom og Tele2 som medlemmer. Både personene som får sin identitet stjålet og teleselskapene blir ofre.
- Tyveri av identitet ødelegger økonomien og i verste fall hele livssituasjonen til dem som blir rammet. Våre medlemmer lider økonomisk tap og det skader tillitsforholdet til kundene, sier styreleder Henrik Seip i Itakt.
Tilsto
I brevet til Riksadvokaten forteller Itakt om saken der 19 personer fra Midtøsten ble anmeldt, med et erstatningskrav på nesten en million kroner. Saken lå hos politiet i Oslo i over et år før den ble henlagt. En annen sak ble henlagt fem år etter at gjerningsmannen tilsto. Problemet strekker seg også lengre enn til telefonabonnementer.
- Hvis man først har rappet identiteten din, så kan man gjøre mye rart: Ta opp lån, kjøpe varer, det er bare fantasien og frekkheten som setter grenser. Det er du som sitter igjen med svarteper og ditt gode navn og rykte blir trukket ned i sølen, sier Seip.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.