Det var en rekke feil fra flere parter som ledet til eksplosjonen på Deepwater Horizon-riggen i Mexicogulfen, konkluderer BP.
Onsdag friga oljeselskapet BP sin granskingsrapport etter den fatale blowouten under boringen av Macondo-brønnen i Mexicogulfen. Ulykken hadde enorme konsekvenser. I brannen mistet 11 personer livet og 17 personer ble skadet. I løpet av de neste 36 timene brant riggen før den sank og i totalt 87 dager strømmet enorme mengder olje ukontrollert ut i Mexicogulfen i det som ble historiens største oljeutslipp.
Ifølge BP-rapporten bidro beslutninger fra flere selskaper og ansatte til ulykken som ble skapt av "en kompleks og sammenvevd serie av mekaniske svikter, dårlige beslutninger, designvalg, operasjonell gjennomføring og lag-samarbeid", skriver BP.
Rapporten er resultatet av fire måneders gransking av BPs sikkerhetssjef Mark Bly.
I rapporten ramses det opp en rekke feil som førte til ulykken:
- Sement og boreslam feilet i å holde hydrokarbonene i reservoaret slik de var designet for å gjøre.Hydrokarboner flommet opp gjennom brønnens "shoe track" - den nederste delen av casingen - fordi begge sikkerhetsbarrier som skal hindre at det kan skje ikke fungerte.
- Negative trykktester ble feilaktig godtatt av både BP og rigg-eier Transocean uten at brønnens integritet ble testet.Negative trykktester ble feilaktig godtatt av både BPs brønneksperter og rigg-eier Transocean selv om testene indikerte at det strømmet ut hydrokarboner fra reservoaret.
- I en periode på 40 minutter feilet Transoceans riggansatte i å oppdage hydrokarbon-lekkasjen inntil den nådde stigeledningene og strømmet til overflaten.I de 40 minuttene var det klare indikasjoner på innstrømming i brønnen og stigende trykk gjennom real time-data fra brønnen. Likevel reagerte ikke mannskapet før brønnstrømmen hadde passert alt brønnutstyr og var i stigerørsledningene under riggen.
-Etter at brønnstrømmen nådde riggen, ble den feilaktig ført til en slam-gass-separator.Det medførte at gassen ble sluppet ut på riggen istedet for at den lett antennelige brønnstrømmen ble ledet i en 14 tommers rørledning som ledet vekk fra riggen.
- Riggens brann- og gass-sikkerhetssystemer hindret ikke antennelse av hydrokarbonene.Systemene for varme, ventilasjon og luftkondisjonering på riggen bidro trolig til å transportere lett antennelig gass inn i motorrommene.
- Selv etter eksplosjonen og brannen, feilet blow-out-ventilen på havbunnen. Tre metoder for å stenge utblåsnings-ventilen (BOP) fungerte ikke. Eksplosjoner og brann var trolig grunnen til at den manuelle nødstoppen riggpersonellet brukte, ikke fungerte. Den automatiske nedstengingsfunksjonen fungerte heller ikke på grunn av feil i kritiske komponenter på ventilen. Den manuelle stengingen ved bruk av fjernstyrte ubåter som ble prøvd 33 timer etter blowouten, gjorde trolig at ventilen stengte, men oppnådde ikke å forsegle brønnen slik den skulle. Årsaken til feilene på BOP skyldes dårlig vedlikehold og testing.
BPs granskingsrapport er ikke den eneste som vil belyse Macondo-blowouten. Ulykken granskes også i fellesskap av den amerikanske kystvakten og Bureau of Ocean energy Management, Regulation and Enforcement og President Barack Obama har nedsatt en egen kommisjon som gransker ulykken.
Les også: Lukket møte om Deepwater Horizon (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.