- 308 blir den viktigste modellen i 2014, opplyser PR- og informasjonssjef i Peugeot Norge, Stian Gihle til DN.no.

I Norge er Volkswagen Golf den bilen som selger klart best. Franske Peugeot har i samme klasse alternativet 308, som nå kommer i fornyet utgave. Og med de tallene produsenten oppgir, burde den nye versjonen virkelig ha muligheter for å gjøre det svært bra i denne konkurransen.

- 308 kombi kommer i oktober/november 2013. I løpet av neste år har vi en 308-modell til på plass. Da blir volumet rundt 3.000 biler i 2014, hevder Gihle.

Se store bilder av den nye kompaktbilen på DN Play.

 

Bilen er 4,25 meter lang, altså samme lengde som bestselgeren, men der Golf byr på 380 liter bagasjeplass, kan nye 308 slå i bordet med hele 470 liter bagasjeplass. Det er klart størst i klassen.

En annen gledelig ting med den nye franskmannen er slankeprosessen Peugeot har utsatt 308 for. Akkurat som for lillebror 208 , som slanket bort 110 kilo i dagens utgave, er også kompaktbilen 308 satt på hard diett.

Det har resultert i et vekttap på hele 140 kilo fra utgående modell. Vektbesparelsen gjør godt utslag på CO2-utslippet, og nye 308 får et utslipp på under 85 gram CO2 per kilometer i gjerrigste versjon. Det er lavere enn hybridbiler i samme klasse.

I fronten har den nye 308 fulle LED-lys, som erstatter dagens bi-xenon-lys i de høyeste utstyrsversjonene.

 

Se store bilder av den nye kompaktbilen på DN Play.

Peugeot lansere noe de kaller i-cockpit. Alle funksjoner er ordnet på den mest intuitive måten, og 308 har, som 208, høyt plasserte instrumenter, lite ratt og en høyt plassert 9,7 tommers skjerm. Skjermen samler mange funksjoner på et sted for enkel og praktisk tilgang.

Materialvalget i kupéen har vært et møysommelig arbeid og skal ifølge produsenten løfte den opplevde kvaliteten betydelig.

Peugeot 308 har premiere på bilutstillingen i Frankfurt i september. 308 kombi kommer til Norge i oktober/november 2013.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.