Biler med lav effekt får en avgiftsskjerpelse, mens biler med høyest effekt få de største lettelsene i engangsavgiften. Se eksempler her!
Publisert:
Oppdatert:
Regjeringen dreier engangsavgiften for nye kjøretøyer mer inn på utslipp og mindre inn på effekt. Dette gir seg utslag i at biler med små motorer blir dyrere, mens de med store motorer blir billigere.
Dreiningen fra bensin til diesel er enda tydeligere enn før.
Hybridene kommer også heldigere ut enn før og får ikke så mye påslag når effekten er høy.
*Nox-avgiften er beregnet med 150 mg/km for dieselbiler og 30 mg/km for bensinbiler.
DN.no tar forbehold om at listen kan inneholde feil.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.