Det har lenge vært snakk om en mindre versjon av den prangende luksussleden X6 fra BMW. Her er de første bildene av konseptbilen X4.

Se flere store bilder av X4 i DN Play.

Bilen plasserer seg i den snevre nisjen for mellomklasse-sportssuver fra premiumprodusentene, en bilklasse man vel strengt tatt kunne vært foruten. Men akkurat på dette er BMW flinke, de skaper nye behov for sine kunder.

I 1999 kom den første av X-modellene til BMW i X5. Deretter skapte BMW premiumkompaktsuvsegmentet alene med X3, og noen år seinere det enda kompaktere-suvsegmentet med X1.

I 2008 kom den gigantiske SAC-en (Sport Activity Coupé) X6 på markedet. Et gigantisk og brautende ytre kombinert med et svært upraktisk og trangt indre hindret ikke BMW i å selge biler.

 

I 2014 skal produksjonsmodellen av X4 stå klar, og kjenner vi BMW rett, er den ganske så lik bilen du ser på disse bildene. X6' lillebror er 465 centimeter lang, 192 centimeter bred og 162 centimeter høy. Akselavstanden er på 281 centimeter, noe som kan tyde på at det går an å få plass i baksetet.

På plass er selvfølgelig BMW-kjennetegn som nyregrillen og doble hovedlykter foran. Den sportslige karakteren sikres gjennom et langt panser og korte overheng foran og bak, samt en lav taklinje.

X4 er andre modell ut i den nye 4-serien fra BMW som fra før består av 4-serie coupé, som er tegnet av nordmannen Per Ivar Selvaag. Senere kommer det en firedørs versjon av den, samt en takløs versjon. Tidligere falt disse inn under 3-serien, men nå har BMW altså valgt å skille ut de mer "sære" og sporty modellene i en egen serie.

Les også: Denne BMW-en er designet av en nordmann

Skal man se etter konkurrenter til X4, er det ikke så mange å velge i. Nærmeste konkurrent i dagens marked er vel kanskje Range Rover Evoque, men vi regner med at både Mercedes og Audi kommer opp med alternativer om ikke så altfor lang tid.

Bilen skal produseres i USA, på samme fabrikk som allerede produserer X5, X6 og X3. I dette markedet er det også stor etterspørsel etter slike type biler, så det er neppe tilfeldig.

Bilen vises for første gang under bilutstillingen i Shanghai, heller ikke det er tilfeldig. Vekstmarkedet Kina er ekstremt viktig for bilprodusentene, når det europeiske bilmarkedet er på sitt laveste.

 

Se flere store bilder av X4 i DN Play.

Les også: Stygg, men praktisk BMW

Les test av BMW X6 M: BMWs Mastodont (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.