DS3 heter den nye kompaktbilen fra Citroën. Med et slikt utseende og målene 3,95 meter lang, 1,71 meter bred og en høyde på 1,46 meter kan det virke som det kun er navnet som er lånt fra den gamle legenden DS fra 50-tallet.
Til tross for at DS3 er kompakt, tilbyr den ifølge Citroën de beste plassforholdene i sin kategori. Citroën DS3 har fem seter, og for hvert sete skal det være bra med plass både i lengden og bredden. Benplassen foran er sjenerøs takket være et dashbord som er montert i en hevet posisjon. På grunn av forsetenes smale form nederst, er benplassen også sikret for baksetepassasjerene, sier produsenten selv.
Les også test av Citroën C3 Picasso: Kubistisk realisme
I bagasjerommet er det plass til 285 liter. Baksetene er delt 2/3-1/3 og kan legges ned i en håndvending. DS3 har en rekke oppbev#229srom og hanskerommet er på 13 liter.
I likhet med Fiats retromodell 500, kan også den nye Citroënen tilbys i mange personifiserte varianter. Fargen på tak, karosseri, speilhus og hjul kan varieres for at kunden skal få en DS3 helt etter sitt ønske.
I kupeen kan pyntelisten på dashbordet, som rammer inn luftdyser, instrumentbordet og multifunksjonsskjermen, fås i åtte forskjellige varianter, girkulen og en rekke andre elementer varieres med forskjellige farger, stoffer og materialer. Man kan i tillegg velge mellom syv forskjellige “temaer” som gjør bilen enda mer personlig.
Fem motorer er tilgjengelige, to dieselmotorer på 110 og 90 hestekrefter, samt tre bensinmotorer på 150, 120 og 95 hestekrefter. Co2-utslippene til den nye DS3 er ved blandet kjøring for HDi-motorene mindre enn 115 gram per kilometer – med én versjon som slipper ut 99 gram per kilometer. Utslippene fra bensin-motorene starter ved 136 gram per kilometer.
Størrelsesmeddig er ikke bilen langt unna den nye Alfa Romeo Mito, men Citroën ønsker nok at den i tillegg skal konkurrere med den mindre Mini.
Les også: Fransk hit i nyinnspilling
Nye DS3 får publikumspremiere under den Internasjonale Bilutstillingen i Frankfurt som åpner sine dører for publikum den 17. september. Bilen lanseres i Norge våren 2010.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.