- Å kjøpe innstegsmodell ribbet for utstyr er økonomisk selvmord, ja - de pengene du sparer i butikken, blir veldig dyre den dagen du skal selge bilen brukt, sier Haakon J. Marthinsen, leder i leasingselskapet Autolease.

DN har bedt det DNB-eide biladministrasjonsselskapet liste opp de beste nybilkjøpene på markedet, og da teller også hvor mye bilen er verdt når den skal selges.

- For mange er bil en balanse mellom fornuft og følelser. Fornuften er det beste utgangspunktet for et økonomisk vellykket bilkjøp, sier Marthinsen.

De beste nybilkjøpene i hver bilklasse er primært basert på økonomi, det vil si hva bilen totalt koster å eie. Men det er også tatt hensyn til den totale bilopplevelsen.

Alternative modeller
- Vi har kategorisert bilene i tradisjonelle klasser. Våre anbefalinger i de ulike klassene er populære biler blant folk flest, men ikke nødvendigvis de aller mest populære. For eksempel mener vi at det er gode alternativer utover Passat, Mondeo og Avensis i klassen familiebiler, sier Marthinsen.

Haakon J. Marthinsen i Autolease administrerer 30.000 biler og vet hvilke som holder seg best i pris. Under kan du se hvilke nybiler han anbefaler.
Haakon J. Marthinsen i Autolease administrerer 30.000 biler og vet hvilke som holder seg best i pris. Under kan du se hvilke nybiler han anbefaler. (Foto: Ida von Hanno Bast)

Storaktøren innen bilfinansiering og biladministrasjon har en flåte på over 30.000 biler, og opererer uavhengig av bilimportørene. Selskapet vurderer alle nye biler som introduseres på det norske markedet med utgangspunkt i forbrukernes behov.

Vurderingene baserer seg på innkjøpspris, driftskostnader og hva bilen er verd etter at den har rullet tre år og 45.000 kilometer på veien. Det er når bilen selges at eier kan sette to streker under hva den totalt har kostet å eie.

Riktig utstyr er viktig
Motortype, motorstørrelse og utstyr er kritisk for brukt verdien, dette gjelder også for mindre biler, ikke bare for de dyreste bilene. Både trafikksikkerhet og driftssikkerhet er viktig elementer i vurderingen. En bil som scorer dårlig på sikkerhet faller ut av listen fordi den straffes i bruktmarkedet.

Nabofaktoren er ikke tatt hensyn til i totalopplevelsen. Autolease mener likevel at å kjøpe en innstegsmodell spesielt av premiumbilene er økonomisk selvmord.

Derfor er det verd å merke seg kolonnen "Kostnader" i tabellene under, hvor det er beregnet de reelle kostnadene med bilen, inkludert verditapet.

Familiebil

Kommentar familiebil:
Autolease: Her kommer det stadig nye fine bensinvarianter.
Og husk, de mellomstore har blitt ganske store. (Focus, Astra og Golf st.v)
Toyota kommer også snart med sin Auris st.v som blir en fullverdig familiebil.

DN: Den nye Mazda 6 leverermye krefter og lavt utslipp i denne klassen. En vel så god bil som bestselgeren VW Passat. Peugeot 508 SW stakk av med tittelen Årets firmabil 2011 i DNs årlige kåring.

Flerbruksbil

Kommentar flerbruksbil:
Autolease: Her er en god blanding av anbefalte med både fem- og syv-seter.
Ingen designbomber i denne klassen, dette er bare praktisk.

DN: Peugeoten byr på god plass, og fungerer også på lengre turer med flere enn fem i bilen. B-klassen forsvarer endelig Mercedes-navnet.

Kompaktbil

Kommentar kompaktbil:
Autolease: Her er det mye nytt og spennende å velge mellom på markedet.
Bensinmotoren blir mer og mer gjeldende i denne klassen.

DN: Den nye versjonen av Golf er bedre enn noensinne. De tradisjonelt sett billigere kompaktbilene nærmere seg "premiummerkene" i kvalitet, samtidig som "premiummerkene" nærmere seg de billigere i pris. Mercedes A-klasse ble ifjor høst kåret til Årets firmabil 2012 i DN. Les også: Boom i bensin

Småbil:

Kommentar småbil:
Autolease: Dette er to segmenter (minibiler og småbiler) som er slått sammen for å vise hvor små forskjeller det er i kostnadene. Den billigste er også en av de største. I denne klassen er det bare bensin som gjelder.

DN: I månedlige kostnader er det overraskende lite som skiller de små fra de litt større. Om du noensinne skal ha med noe bagasje eller passasjerer, gå for de større modellene som Fiesta eller Yaris.

Små-suv

Kommentar små-suv:
Autolease: Her er en god blanding av to- og fire-hjulstrekkere. I denne klassen er hengerfeste et must om det også er trekk på alle fire hjul.
Dette er bilklassen som i snitt holder seg best i bruktverdi.

DN: Vår favoritt blant kompaktsuveneer Mazda CX-5, som også viser seg å ha relativt beskjedne kostnader sammenlignet med de billigere bilene i segmentet.

Premium-suv

Kommentar premium-suv:
Autolease: Obs, her må det være firehjultrekk og riktig utstyr. Ikke prøv på noen billigvariant for å imponere naboen. Det blir forferdelig dyrt. Dyreste alternativ her er også den eneste storsuven.

DN: Vår favoritt i denne klassen er BMW X3, som kombinerer bra plass med livlige kjøreegenskaper.

Premiumbil

Kommentar premiumbil:
Autolease: Skreddersøm er det som gjelder. Utstyr er utrolig viktig. Her har vi lagt på det du må ha. Resten er smak og behag. Og det samme gjelder her som for SUV premium: Å kjøpe innstegsmodellen er økonomisk selvmord, ja - det blir mindre penger ut i butikken, men også forferdelig mye mindre penger inn i når den skal selges som bruktbil.

Stasjonsvogner er absolutt mest populært og det som blir billigst når man tar verdifall med i regnestykket.

DN: I denne klassen er det stort sett merketilhørigheten som avgjør. Plassmester er Mercedes E-klasse, mens 5-serien fra BMW leverer best på kjøreegenskaper. Les duell mellom Audi A6 og Mercedes E-klasse: Tysk gigantduell

* Kostnader er totale månedlige totale kostnader i bilens tre første år og 45 000 km, og inkluderer kapitalkostnader, verditap, veiavgifter, forsikring samt service og vedlikeholdskostnader. Drivstoff og bomavgifter er ikke inkludert. Vinterhjul og metallic lakk er tillagt alle bilene. Alle priser er eks.mva. Skattemesisg listepris er inkludert utstyr og mva.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.