På oppdrag for DN har biladministrasjonsselskapet Autolease plukket ut de beste nybilkjøpene i en rekke bilklasser.

– Våre anbefalinger i de ulike klassene er populære biler blant folk flest, men ikke nødvendigvis de aller mest populære. For eksempel mener vi at det er gode alternativer utover Passat, Mondeo og Avensis i klassen familiebiler, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge.

Årets liste rommer også en lang rekke nykommere som kan være verdt en nærmere titt, slik som en ny generasjon Nissan Qashqai, Skoda Octavia og hele tre nykommere i kompaktklassen.

Vurderingene som er gjort baserer seg på innkjøpspris, driftskostnader og hva bilen er verd etter at den har rullet tre år og 45.000 kilometer på veien. Motortype, motorstørrelse og utstyr er kritisk for bruktverdien. Leasingselskapet hevder at det er når bilen selges at eier kan sette to streker under hva den totalt har kostet å eie.

Autolease har lang erf#229 i å beregne hvor mye en bilmodell taper seg med en bilflåte på nær 35.000 biler.

Fornuft og følelser
Selskapet er en del av DNB-konsernet og vurderer alle nye biler som introduseres på det norske markedet med utgangspunkt i forbrukernes behov.

– For mange er bil en balanse mellom fornuft og følelser. I Autolease forholder vi oss til fornuften, det er det beste utgangspunktet for et økonomisk vellykket bilkjøp, sier Marthinsen. Alle de anbefalte bilene er blant de beste kjøpene. I tillegg til økonomi, er det også tatt hensyn til den totale opplevelsen av å eie og bruke bilen. Nabofaktoren er derimot ikke tatt hensyn til i totalopplevelsen.

Riktig utstyr har blitt kritisk for bilens verdi i bruktmarkedet. Det gjelder også for mindre biler. Både trafikksikkerhet og driftssikkerhet er viktig elementer i vurderingen. En bil som scorer dårlig på sikkerhet faller ut av listen fordi den straffes i bruktmarkedet.

D=diesel, B=bensin

 

Kommentar

  • Autolease: Tre nykommere på markedet dette året vil ta markedsandeler fremover. (Octavia, Golf og Auris). I slutten av året vil også Passat og Mondeo komme med nye modeller som igjen trolig vil løfte disse opp blant de beste kjøpene.
  • DN: Skoda Octavia lever også i den nye generasjonen opp til sitt rykte som mye bil for pengene. Legge merke til at du får firehjulsdrift «med på kjøpet» i forhold til Golfen med samme motor. Octavia var også konkurrentenes favoritt da bilimportørene kåret Årets firmabil 2013 i fjor høst.

 

Kommentar

  • Autolease: To av årets nykommere på topp. Her finnes det gode bensinvarianter på alle modeller, også de som er kalkulert som dieselvarianter her. Som tabellen viser kan man også få premiumbiler for noen få kroner mer enn de billigste.
  • DN: Ingen slår Volkswagen Golf på hjemmebane i Golfklassen. Det måtte i tilfelle bli slektningen Audi A3, men da oppnår du ikke samme diskresjon. De andre konkurrentene nærmer seg, men mangler litt på helhetsinntrykk og opplevd kvalitet.

 

Kommentar

  • Autolease: Dette er to segmenter (minibiler og småbiler) som er slått sammen for å vise hvor små forskjeller det er i kostnadene. I denne klassen er det bare bensin som gjelder.
  • DN: Denne bilklassen har fått stor konkurranse fra elbilene (lenger ned). Vårt valg hadde i denne klassen falt på Peugeot 208.

 

Kommentar

  • Autolease: De tre øverste er alle årets nykommere. Vær oppmerksom på at Peugeot 2008 er både en del billigere og mindre enn de andre samt at den kun har 2WD, men kan være tilstrekkelig for mange. Dette er bilklassen som i snitt holder seg best i bruktverdi.
  • DN: Bestselgeren Mazda CX5 var fjorårets store vinner. Andre generasjon Qashqai kommer straks på markedet, og er definitivt en god konkurrent til Mazdaen. Eneste ulempe er at den mangler mulighet for automatgir kombinert med firehjulsdrift

 

Kommentar

  • Autolease: Her er det hovedsakelig syv seter som teller, men vi har med en utfordrer med fem seter. Mest praktisk, men også noe spennende design med nykommeren fra Citroen.
  • DN: Vår favoritt her er en franskmann. I vår test falt vi for de innovative løsningene og den gode komforten i den nye generasjonen av Citroëns Grand C4 Picasso.

 

Kommentar

  • Autolease: Obs, her må det være firehjulsdrift og riktig utstyr. Ikke prøv på noen billigvariant for å imponere naboen. Det blir forferdelig dyrt. De dyreste alternativene her er også de eneste storsuvene.
  • DN: Volvo XC60 har nettopp fått nytt ansikt, og kommer etter hvert med spennende motoralternativer. BMW X5 er helt ny, og kommer også med firesylindret motor, som konkurrenten fra Mercedes. Det blir smak og behag, begge er kongesuver.

 

Kommentar

  • Autolease: Her er en god blanding av toog firehjulstrekkere. Se forskjell mellom BMW 5serie med og uten firehjulsdrift. Skreddersøm er det som gjelder. Utstyr er utrolig viktig. Her har vi lagt på det du må ha. Resten er smak og behag. Og det samme gjelder her som for premiumsuver: Å kjøpe innstegsmodellen er økonomisk selvmord, ja det blir mindre penger ut i butikken, men også forferdelig mye mindre penger inn i når den skal selges som bruktbil. Stasjonsvogner er absolutt mest populært og det som blir billigst når man tar verdifall med i regnestykket.
  • DN: BMWs 5serie fikk en lett oppdatering i 2013, og kom samtidig i den mer gunstige 518dmodellen. Selv om flere krefter er bedre, koster det da også penger. Merketilhørigheten styrer denne klassen.

 

Kommentar

  • Autolease: Vi er forsiktige i anslagene her. Kostnadene vedrørende elbiler er stipulert høyere fordi det er knyttet usikkerhet til annenhåndsverdien, dels fordi bruktmarkedet er umodent, og fordi utviklingen av batteriteknologi kan endres fort. For leasingselskapene betales det heller ikke moms for andre biler, og derfor blir ikke forskjellene i innkjøpspris så store. Rabattavtaler spiller også inn. Elbil blir mer og mer aktuelt samtidig som det stadig kommer mer brukervennlige varianter. Fortsatt er det bare Tesla som tilbyr bil «uten» rekkeviddeangst.
  • DN: Den store fordelen med disse bilene er så å si fraværet av driftsutgifter i daglig bruk. Både Eup og I3 er spennende nykommere som fungerer perfekt i byen. Tesla er eneste alternativ for de med litt høyere krav til utseende, størrelse og rekkevidde. Skulle fritaket for moms og/eller engangsavgift forsvinne etter 2017, vil det ha gunstig effekt for bruktverdien.

* Kostnader er totale månedlige kostnader i bilens tre første år og 45.000 kilometer beregnet av leasingselskapet Autolease. Det inkluderer kapitalkostnader, verditap, veiavgifter, forsikring samt service og vedlikeholdskostnader. Drivstoff og bomavgifter er ikke inkludert. Vinterhjul og metallic lakk er tillagt alle bilene. Alle priser er ex.mva.Totalkostnadene er sett opp mot listeprisen, og gir derfor en indikasjon på hva som er ”mye for pengene”. OBS! Under mnd kost står skattemessig listepris inkl utstyr(inkl mva).(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.