Regjeringen foreslår en rekke endringer i bilavgiftene i statsbudsjettet for 2012. Engangsavgiften får en sterkere miljøprofil. Samtidig vil bilens motoreffekt bli tillagt mindre vekt. Omregistreringsavgiften reduseres og bilavgiftene går samlet ned med om lag 185 millioner kroner i 2012.
Les også: Folkebilene blir dyrere
Det har vært mange spekulasjoner rundt endringer i bilavgiftene i det siste, blant annet at dieselavgiften skal øke. Regjeringen foreslår ikke økninger i drivstoffavgiftene. Det blir dermed ingen økte avgifter for de som har kjøpt bil de siste årene. Tvert om legger regjeringen nå til rette for mer forutsigbarhet for bileiere, hevdes det i statsbudsjettet.
Siden 2007 har regjeringen lagt vekt på CO2-utslipp i engangsavgiften, som er den avgiften du betaler når du kjøper ny bil. Regjeringens politikk har bidratt til nedgangen i CO2-utslippene fra nye personbiler på 24 prosent på fem år. I budsjettet for 2012 foreslås det å gjøre biler med lave CO2-utslipp enda billigere, særlig gjelder dette ladbare hybridbiler som kommer på markedet neste år.
Les også: Så billige blir de ladbare hybrid-bilene
Bilbruk gir også utslipp av NOx og partikler, noe som medfører lokale miljø- og helseproblemer. Dette problemet er størst i byene. Problemer som varierer sterkt lokalt, løses best med lokale virkemidler, som for eksempel køprising. Men for å stimulere til kjøp av biler med lave lokale utslipp foreslår Regjeringen å innføre en egen NOx-komponent i engangsavgiften. Gjennomgående vil denne komponenten slå sterkere ut for dieselbiler enn for bensinbiler.
Biler med lav effekt, med unntak av de med svært lavt CO2-utslipp, vil dermer få en avgiftsskjerpelse. Dette slår kraftigst ut for dieselbiler, som har høyere utslipp av NOx enn bensinbiler.
Les også: Suver blir billigere
Lavere misunnelsesavgift
Engangsavgiften vil dermed bestå av fire komponenter: CO2, NOx, vekt og effekt. Regjeringen foreslår å redusere betydningen av motoreffekt, eller den såkalte misunnelsesavgiften. Alt i alt anslår regjeringen at inntektene fra engangsavgiften blir på omtrent samme nivå som før, men den målrettes ytterligere mot miljøutslipp.
I tillegg foreslår Regjeringen å redusere omregistreringsavgiften med 185 millioner kroner. Avgiften reduseres mest for typiske næringskjøretøy, gjennomsnittlig om lag 20 prosent. Men også med fem prosent for andre kjøretøyer.
Veibruksavgiftene på drivstoff setter en pris på kostnadene knyttet til ulykker, kø, støy og veislitasje. Alle biler, også de miljøvennlige, bidrar til slike utgifter, men i dag betaler ikke alle drivstofftyper veibruksavgift. Regjeringen ønsker å bidra til større forutsigbarhet på dette området, og varsler derfor at innen 2020 skal alle drivstoff ilegges veibruksavgifter etter energiinnholdet i drivstoffet.
I 2015 skal unntakene fra veibruksavgiften evalueres. Regjeringen har ikke planer om å gjøre endringer i veibruksavgiftene for alternative drivstoff før denne evalueringen.
Elbilfordelene i fare?
Regjeringen har heller ikke nå konkrete planer om å endre rammebetingelsene for elbiler. Helheten i rammebetingelsene for elbiler må imidlertid vurderes i årene framover på bakgrunn av utviklingen i salget av slike kjøretøy.
Dermed åpner regjeringen for at fordelene ved kjøp av elbiler fremover blir mindre. I dag betaler man ikke moms og engangsavgift for elbiler. I tillegg kjører elbiler gratis i bomringen og på riksvei-ferger. Kommunale parkeringsplasser er gratis, samt at elbiler kan kjøre i kollektivfeltet.
Eivind Steen i miljøorganisasjonen Zero forstår det slik at fordelene skal bestå til 2015.
- Det nye er at det for første gang tidfestes. Vi mener at ordningene må vare til 2020, slik at også hydrogenbiler kan fases inn på markedet, sier Steen til DN.no.
Se også videoen fra da DN.no prøvekjørte Opel Amperas søstermodell Chevrolet Volt:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.