Vi har allerede sett en skulptur-utgave av den nye BMW-en, men mandag kveld hadde BMW premiere på den ordentlige utgaven av sin nye 5-serie. Avdukningen foregikk i München og ble sendt live på nettet.

Først ut er sedan-utgaven. Som for storebror 7-serie, har BMW tonet bilen ned noe, og linjene er mye mer konservative enn nåværende modell.

Bilder:

Fronten er hentet fra 5 GT. Ellers er det mye som er hentet fra storebror 7-serie, noe som ikke er så underlig ettersom de er bygget over samme arkitektur.

Motorer
Ved lansering kommer bilen med en åtter og tre sekser bensinmotorer, samt to sekser dieselmotorer. I tillegg kommer en firesylindret turbodiesel på 184 hestekrefter.

Sistnevnte sitter i 520d som skal ha et forbruk på halvliteren på mila og et CO2-utslipp på lave 132 gram per kilometer. Dagens 520d har 163 hestekrefter og slipper ut 136 gram CO2. EfficientDynamics-programmet til BMW er med andre ord effektivt, men ettersom effekten øker, vil nok ikke prisene gå ned her i landet.

Toppmodellen er 550i som yter 407 hestekrefter. Ellers kommer bensinmodeller på 306, 258 og 204 hestekrefter.

De to dieselsekserne yter 245 og 204 hestekrefter.

Les test av BMW 5 GT: Gigantisk tysker

Nyheter
Hva er så nytt med den nye 5-serien? Den har fått et start/stopp-system, åttetrinns automatkasse og nye dempere foran.

BMWs nye parkeringsassistent skal overlate parkering til bilen, føreren trenger kun betjene pedalene.

Den nye 5-serien skal fremdeler ha en vektfordeling på 50/50, noe som borger godt for kjøreegenskapene.

Akselavstanden skal være økt, og plassen innvendig har dermed blitt større. Kortere overheng skal sørge for at bilen ikke mister sine proporsjoner.

Bagasjerommet på 520 liter er noe mindre enn hos konkurrentene Audi A6 og Mercedes E-klasse.

Bilen debuterer i Geneve i mars, kommer på markedet til våren, og stasjonsvongnen ventes å komme til høsten.

Se bilder:

Her kan du se DN.nos test av 5 GT på video:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.