Neste generasjon Mondeo debuterer under en tilstelning i Amsterdam senere idag. Og bilen får en fin utvendig modernisering.
Det mest oppsiktsvekkende er at Ford putter sin bittelille tresylindrede èn-liters bensinmotor under panseret.
Motoren har allerede høstet mange godord for sine prestasjoner i den mindre Focus, og kommer også nå i den nye utgaven av Fiesta. Mondeo blir likevel den største bilen noensinne fra Ford med en så liten motor.
Det høres kanskje smått ut med 1000 kubikk i den store bilen, men Ford lover klasseledende drivstofføkonomi og CO2-utslipp, samtidig som ytelsene på 125 hestekrefter og 170 newtonmeter dreiemoment ved 1450 omdreininger, ikke skal gjøre bilen til en undermotorisert sinke.
- Dagens smarte teknologi tilbyr kundene mer fra mindre. Dette er like sant for motorer som det er for datamaskiner og smarttelefoner, og ved å utstyre den nye europeiske Mondeo med vår anerkjente 1,0-liters EcoBoost-motor leverer vi banebrytende teknologi som gir en svært reell og håndgripelig kundefordel, sier Barb Samardzich, som er visepresident for produktutvikling i Ford Europa i en pressemelding.
Nye Mondeo er omtrent på størrelse med dagens modell, med en lengde på 4,8 meter og en akselavstand på 285 centimeter, ifølge Autocar. Den viktigste endringen er et nytt bakhjulsoppheng, samt en ny elektrisk servostyring. Ford lover at nye Mondeo skal beholde sine klasseledende kjøreegenskaper, balanse og skarpe styrefølelse.
Dagens Mondeo gjør det bra på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken med en 12. plass blant modellen, og 1664 registrerte biler så langt i år.
Ford kommer senere torsdag ettermiddag med en rekke nyheter.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.