I Norge regner importøren med at den blir en kjempesuksess, og i løpet av en 12-måneders periode er målet å selge 1000 biler.
- Dette blir en salgssuksess. A1 er supersexy og ultrakompakt, sier Audi-sjef Vidar Eriksen.
Og ut fra bildene å dømme, kan nok Audien gå rett i strupen på hovedkonkurrent Mini .
Bilen er bygget på samme plattform som konsernfetter Volkswagen Polo.
Se flere bilder av Audi A1 her
To dieselmotorer og to bensinmotorer vil være tilgjengelig fra lansering. Kreftene varierer mellom 86 og 122 hestekrefter. Forbruket er moderat, mellom 0,38 til 0,54 liter på mila.
De to dieselmotorene på 1,6 liter yter henholdsvis 105 og 90 hestekrefter. Den svakeste leverer 230 Nm i dreiemoment, og gjør null til 100 km/t på 12,2 sekunder. Forbruket er på beskjedne 0,38 liter på mila og CO2-utslippet ligger på 99 gram per kilometer.
Bensinmotorene er på 1,2 eller 1,4 liter, og yter 86 og 122 hestekrefter.
Prisen for 1,4 TFSI og 1,6 TDI skal ligge omkring 220.000 kroner.
Bilen debuterer i Geneve i starten av mars, og kommer på markedet i august.
DN.no er akkurat nå i Spania og tester Audis nye flaggskip A8, følg med for test om kort tid.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.