Tidligere denne uken kåret bilimportørene Årets firmabil i DN. Vinner ble for andre år på rad Audi A4. Men Audi-sjef Vidar Eriksen venter seg større konkurranse neste år, da kommer en rekke viktige modeller som ble vist for første gang i Paris nå i høst.

Vi har tittet nærmere på hva som kan bli storselgere i Norge, og som kan ende opp som din neste firmabil, og kanskje vinner av DNs firmabiltest i 2011.

Volkswagen Passat

En ny versjon av bilen som kan kalles selve norgesbilen; Passat kommer på markedet mot slutten av året. Modellen har vunnet DNs firmabiltest hele fem ganger, sist i 2006.

Bilen kommer med en rekke motoralternativer, og prisene sies å ligge omtrent på samme nivå som dagens modell. Volkswagen-importøren tror selv at dette blir neste års mest solgte modell i Norge.

Les også: Her er nye Passat

DN skal kjøre bilen for første gang om en ukes tid, og kommer tilbake med førsteinntrykk da.

Volvo V60

Volvos nye og spenstige stasjonsvogn V60 kommer på markedet i disse dager.

Bilen er ikke som stasjonsvogner flest fra Volvo. Den spiller mer på følelser enn det praktiske aspektet som herregårdsvognenen fra Volvo tidligere har hatt som hovedfokus. Basert på sedanen S60 som kom tidligere i år, og har høstet lovord som den beste Volvoen når det gjelder kjøreegenskaper, har bilen et visst forventningspress på seg.

Les også: Her er nye Volvo V60!

Bagasjeplassen er oppgitt til 440 liter, noe som kun er 23 liter mer enn i lillebror V50, og litt under konkurrentene BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4 som har henholdsvis 460, 485 og 490 liter bagasjerom på sine stasjonsvogner.

DN.no kjører bilen på norsk jord i disse dager og kommer tilbake med test om kort tid.

Ford Mondeo

En av de mest populære modellene de senere årene er Mondeo fra Ford. Den har fått mye skryt for kjøreegenskapene og kommer nå med en midtlivsoppdatering.

 

Les mer: Her er nye Mondeo

Endringene er ikke store, det er de klassiske nye lykter og grill. Innvendig er nok de tydeligste oppgraderingene som skal øke kvalitetsinntrykket når du sitter bak rattet i bilen. Materialkvaliteten er et hakk opp, og bilen nærmer seg premiumklassen. Under panseret har Ford oppdatert motorene også.

Bilen er tilgjengelig hos forhandlere i disse dager, prisene starter på i underkant av 300.000 kroner.

BMW X3

Den mest spennende nyheten på suv-fronten er den nye X3 fra BMW. Bilen er ny fra topp til tå, og prisene starter på omkring 550.000 kroner. Vi liker det oppdaterte utseendet og at størrelsen har økt. Bagasjerommet har blitt betydelig større, og også bakseteplassen.

Les mer: BMW X3 gjenfødes

Ingen tvil om at dette kan bli en ny bestselger i suv-segmentet, men er den like god som vår favoritt Mercedes GLK?

DN.no prøvekjører bilen om to uker, og kommer tilbake med mer da.

Peugeot 508

 

Peugeot har lenge vært fraværende på salgsstatistikkene for mellomklassebiler, selv om de har hatt modellen 407. Nå skal franskmennene inn i segmentet igjen med den nye, og ganske så lekre 508.

Les mer her: Fransk katt ute av sekken

Som modellbetegnelsen antyder blir bilen noe større, og skal erstatte både 407 og 607. Designen burde i hvert fall ikke avskrekke noen fra å velge denne franskmannen. Salget i klassen under, med blant annet crossoveren 3008 tyder på at potensialet er på plass.

Opel Astra

Opel har slitt på det norske markedet, selv om produktene virker å holde mål. Vi har tidligere kjørt den nye Astra, og var godt fornøyd med den.

Les test: Hatten av for Opel

Bilen kommer nå i stasjonsvogn, noe som skal stå for en stor del av salget på det norske markedet. Opel-importøren har nettopp fått ny sjef, så gjenstår det å se om han får fart på salget. Bilen er i hvert fall på markedet i november, og koster fra omkring 225.000 kroner.

Renault Laguna

Når vi først er inne på bilmerker som sliter på det norske markedet, er det vanskelig å komme utenom Renault. På Paris-messen viste de en lett facelift på sin Laguna, men kanskje viktigere for det norske markedet er at ny importør er på plass.

Les også: Skal gjøre forretning på Renault

Kvalitetsproblemene som preget merket for noen år siden skal være borte, og derfor har Renault også innført fem års garanti for sine biler. Med en aktiv og satsende importør vil kanskje salget bedre seg i Norge også, for Renault har en rekke modeller å velge blant, og er på ballen når det gjelder mer effektive motorer også.

Citroën C4

 

En bil som det definitivt har endret på utseendet er den nye kompaktklassebilen C4 fra Citroën. Bilen har kanskje blitt mer lik kokurrentene som for eksempel VW Golf eller Opel Astra, og noe av særheten som preget utseendet til den gamle modellen er borte. Likefullt er det definitivt en pen bil som nå kommer, og de første rapporter bak rattet tyder at en komfortabel kjøreopplevelse venter kundene. Prisen starter på 215.000 kroner.

I tillegg viste Citroën i Paris den mer eksklusive DS4 også. Det er "premium-versjonen" av C4, og skal vi dømme etter DS3 som vi kjørte i sommer, blir dette en spennende modell.

Les mer: Premium fra Citroën?

Se video av den nye luksus-Citroënen her:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.