Olav Thon har med sitt utvidete og nyåpnede Sandvika Storsenter lagt gullegget for fremtidens shopping.
- Både kjøpesentre og sentrumshandel blir mer preget av «livsstilshandel». Et ferskt eksempel på det er Olav Thons nye Sandvika Storsenter, sier Pål Martin Fosdal, leder for Retail i rådgiver- og meglerhuset Colliers International.
Denne uken fortalte han om fremtidens handel på Estate Medias seminar «Utvikling av handelseiendom 2007».
Og nettopp livsstilshopping er en trend som er hot i Europa nå.
- Dette er en sterk trend i Europa, som vil bli tydeligere også i Norge. Mange internasjonale kjeder snuser etter velfylte norske lommebøker, spesielt innen tekstil, mat og servering, helse og skjønnhet, interiør og luksus, forteller Fosdal.
Luksuskjeder som Gucci og Le Tanneur vil inn i Norge. Disse kjedene vil ikke ha lokaler i en sidegate, men søker høy profil i hovedgater som Karl Johansgate eller Bogstadveien i Oslo.
En opplevelsesindustri
- Shopping blir mer og mer en opplevelse, forteller Fosdal, og nevner et ekstremt eksempel:
- Se på Dubai, der drar de det helt ut. Alt er stort! Hele 20 prosent av verdens byggekraner er i Dubai, og antall kvadratmeter skal triples innen 2010.
Utviklingen innen shoppingeiendom i denne regionen er enorm. Nye «Mall of Dubai» har til og med slalåmbakker midt i kjøpesenteret. Det ventes så mange mennesker til regionen at flyplassen spås å bli større enn Heathrow innen 2011, og det lokale flyselskapet har blitt Airbus' største kunde.
Sentrum frister
Et annet tegn i tiden er at sentrumsområder blir mer populært.
- Nå ser vi tilløp til at man vil tilbake til sentrum, og gjøre sentrum godt, forteller Fosdal.
Det gir muligheter for gårdeiere i «High Street»-strøk, som bør lære tankegangen fra kjøpesentrene, mener Fosdal.
- Tenk: Hva slags butikker vil vi ha? Gårdeiere må snakke sammen og tenke nytt. Tenk miks - skal vi bli gode på luksus, eller tekstil, eller noe annet? Disse kan vinne frem på å ha et sterkere grunnlag for samarbeid.
Selv om sentrumsområdene opplever en ny vår, betyr ikke det at «alle» skal inn. Eksempelvis bør ikke store elektronikk-butikker inn i sentrum.
- Det er rimelig håpløst å kjøpe et stort kjøleskap midt i sentrum hvor du må bære det ut på fortauet. Slike gigantbutikker må ligge utenfor, sier Fosdal.
Og nettopp at slike butikker ligger utenfor er også et tegn. Fremtiden vil nemlig også gi oss flere store handelsparker.
Internetthandel ingen flopp
Netthandel, også kalt fastshopping eller «etailing» istedet for retailing, er i rask fremgang, mener Fosdal.
- I Storbritannia vokste salg av varer over nett med 33,4 prosent, eller 10,9 milliarder pund, i 2006. Trenden antas å være raskt voksende, og for Storbritannia sin del spås det at ti prosent av den generelle handelen vil være over internett i løpet av fem år, sier Fosdal.
- Siden konsumentene på nett øker i stort omfang, begynner kjedene å forstå at de må ha en topris-strategi, slik at de har både en butikk og en webside, forteller han.
Andre typiske tegn er at det utvikles handelsområder der hvor man har trafikknutepunkter. Både flyplasser og togstasjoner, samt også fotballstadioner, er nye områder hvor det utvikles handel. Dette ser vi allerede tegn til i Norge.
Hotte kjøpesentre i Øst-Europa
Innen kjøpesenter-segmentet er det til Øst-Europa vi må skule for å følge utvikllingen.
- Øst-Europa setter ny standard. Her er kjøpesentrene fantastiske. Før var det Øst-Europeerne som reiste til Norge for å lære kjøpesenter, i dag burde vi dra dit for å se hva de gjør. De har store, flotte kjøpesentre med nydelige tak og fin utforming, sier Fosdal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.