Kværners nye logo har blågrønn bakgrunn og en markant norsk æ.

- Inspirasjonen for den nye designen var ønsket om å skape et moderne ikon. Vi har lagt vekt på at designprofilen skal vise dynamikken mellom de enorme ferdige installasjonene og Kværners kompetanse i å håndtere kompleksiteten i å realisere dem, skriver Mariken Holter i Kværner og Aker Solutions i en epost til DN.no.

Selskapet skriver atdet ønsker å fremheve både historien og den norske tilhørigheten.

- Som et internasjonalt selskap med sin arv fra Norge bidrar fremhevelsen av bokstaven Æ i vår nye logo til å gjøre oss spesielle og skille oss fra konkurrentene. Bokstaven Æ er utformet som et moderne, teknisk symbol. Den er også utformet slik at den leses som en E for å gjøre det lettere for engelsktalende, skriver Holter.

Merkevarebyrået Brandlab har bistått Aker Solutions i navn og designprosessen som kun har tatt 12 uker

Eiliv Gjesdal har fått jobben som finansdirektør i Kværner, selskapet som skilles ut fra Aker Solutions og børsnoteres i juli.

  For noen dager siden kom nyheten om at Jan Arve Haugan skal lede selskapet.

Les mer: Her er Kværners nye sjef

Gjesdal har jobbet i Aker Solutions siden 2002 og starter i sin nye jobb med en gang.



 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.