KØBENHAVN: - SAS har en helt annen organisasjonsstruktur enn Norwegian, så de vil aldri klare å matche deres kostnadsnivå, sier danske Ole Kirchert Christensen, som er eier og direktør i Travelbroker Nordic, et konsulentselskap innen reise og luftfart.
Han er klar på hva SAS må gjøre for å overleve i en kamp som blir stadig tøffere:
- I stedet for å svare med å senke prisene ytterligere, må de satse enda mer på det de kan best: Premium-segmentet. Det vil være et lønnsomt mottrekk, sier han til DN.no.
- Vil knapt dekke utgiftene til drivstoff
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har tidligere sagt at de skal kunne fly Oslo-New York for 2.000 kroner tur-retur når de starter opp med langdistanse.
Men da kan de ikke tjene penger, ifølge Simon Pauck Hansen, VP Partners & Intercontinental Network i SAS, som i dag deltok på flyseminaret 'Nordic long-haul LCC market" i København.
- Ved å ta 1.000 kroner én vei, vil de knapt dekke utgiftene til drivstoff, sier han.
Selv mener SAS at det må langt mer til enn råbillige billetter for å lykkes i langdistansemarkedet:
- Man må tiltrekke seg både business- og fritidsreisende, og for å lykkes med det må man ha et hub-til-hub-nettverk med partnere. Premium-trafikken på langdistanse er forventet å vokse og gi bærekraftig vekst, men dette innebærer høyfrekvens - jeg vil si fem ukentlige flyvninger året rundt, sier Pauck Hansen.
Han tror flere av lavprisflyselskapene vil få seg en kraftig overraskelse når de setter i gang:
- Skandinavia er ikke et ideelt marked for lavpris long haul, for markedet vårt er ikke attraktivt nok, sier han.
Han tror imidlertid at nettverksselskapene vil utvikle businessmodellene sine og vokse på langdistanse, samtidig som prisene går ytterligere ned.
- Så lenge premium-segmentet øker, kan vi holde prisene bakover i kabinen på et lavt nivå, sier Simon Pauck Hansen.
- Langdistanse med lavpris er tøft. Veldig tøft.
Ole Kirchert Christensen peker på at skandinaver er svært prisbevisste, og er sikker på at mange vil fly med det billigste selskapet til USA og Asia, men advarer SAS mot å bli mer lik Norwegian.
- Siden Norwegian satser på å tilby flatbeds ombord på sine langdistansefly, vil de nok kunne stjele noen business-kunder fra SAS, men for business-kunder er det viktig med fly som går ofte. Der vil SAS med sine høyfrekvensruter ha et effektivt våpen i kampen, mener Ole Kirchert Christensen.
Også han tror Norwegian og Feel Air vil oppleve at langdistansesatsing er langt tøffere enn de har forestilt seg:
- Langdistanse med lavpris er tøft. Veldig tøft. Og toppmoderne fly gjør det ikke alene. Først og fremst må man ha muligheten til å feede passasjerer videre fra destinasjonene. Men jeg er ganske sikker på at Norwegian nå forbereder seg grundig på hva som må til, de tar skritt for skritt og ser hvordan andre lykkes og mislykkes. SAS har gitt Norwegian muligheten til å vokse seg sterkere og sterkere - og de utgjør en stor trussel for SAS, sier dansken.
SAS kan ikke stoppe utviklingen, men må spille videre på sine sterke sider, påpeker Kirchert Christensen. Og det er definitivt ikke organisasjonsstrukturen.
- SAS sleper rundt på mye historie og eierstrukturen tynger fortsatt SAS. SAS hadde vunnet mye på om brikkene ble kastet opp i luften og kunne blitt satt sammen på nytt igjen, med nye eiere kunne man skapt et nytt og bedre SAS. Men med dagens eierstruktur går ikke det, det er for mange interesser å ta hensyn til, sier han.
Les også:
Slakter planer om billigturer til New York og Asia
Se også video med analytiker om Norwegians kjøp av nye fly:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.