- Vi gjør noe gærn´t hvis ikke kommer ned på 50 prosent av kosten til konkurrentene som ikke har Dreamliner, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.
Idag underskrev Norwegian den første leasingkontrakten på to fly med det amerikanske leasingselskapet ILFC.
Norwegian har med dette sikret seg aller nyeste generasjon fly, som skal være tilpasset fremtidens krav til passasjerkomfort og miljø.
I første omgang har flyselskapet inngått avtale om å lease to fly med leveranse høsten 2012. Det arbeides videre med å sikre yttterligere flyleveranser. Selskapet er i sluttforhandlinger om ytterligere fire-seks fly av samme type.
Norwegian ser for seg at de skal ha til sammen 6-7 av denne typen langdistansefly.
- Dette er en viktig milepæl for oss som betyr at vi har tatt et valg med hensyn til flytype. Dreamliner er et fly for fremtiden, med en høy passasjerkomfort og lave driftsutgifter. Lavt drivstoff-forbruk gjør også at flytypen uten tvil er den mest miljøvennlige vi kunne velge, sier Kjos.
- Hvorfor kommer ikke flyet før?
- Det er et komplisert fly med lang bestillingstid. Minimum leveransetid er egentlig 24 måneder, men de har sagt at de skal greie det på 18 måneder, sier Kjos.
Les også: Norwegian går for lavprisluksus
Vil starte flyvninger i 2011
Kjos åpner for at Norwegian kan starte langdistanseflygninger allerede et stykke inn i 2011. Men da blir det med andre fly og innleid crew..
- Det er absolutt muligheter for korte leasingavtaler i en overgangsfase, før de flyene vi har inngått avtale om i dag er tilgjengelige for oss, sier Kjos.
Take off for det første Dreamliner 787-flyet i Norwegian-farger blir høsten 2012.
Separat selskap
I likhet med dagens flytilbud vil Norwegian tilby billige og direkte langdistanseruter der man unngår dyre og tidkrevende mellomlandinger. Dreamlineren har en størrelse som passer perfekt til skandinaviske forhold. Kombinert med lengre rekkevidde og betydelig lavere driftskostnader åpnes det for mange nye direkteruter til andre kontinenter. Først ut vil være ruter til New York og Bangkok.
Langdistansevirksomheten til Norwegian blir skilt ut i et separat selskap med en helt annerledes struktur.
Norwegian blir da et av de første flyselskapene i verden som tilbyr passasjerene å reise med Boeing 787-8 Dreamliner langdistansefly.
30 minutter raskere
Fra utsiden kan flytypen se ut som et hvilket som helt annet fly, men under lakken og på innsiden skjuler det seg ny og revolusjonerende teknologi som gir både langt bedre komfort for passasjerene og vesentlig lavere drivstofforbruk og utslipp.
Reisende på Oslo-Bangkok-ruten vil få 30 minutter korte reisetid hver vei sammenlignet med dagens flytilbud. Passasjerer til New York vil få redusert reisetiden med rundt 20 minutter.
På reisen tur-retur Oslo-Bangkok vil en Dreamliner benytte om lag 21 tonn mindre drivstoff enn en fabrikkny A330.
- Dette er fremtidens fly, sier en strålende fornøyd Bjørn Kjos.
Les: Enda flere flyr med Norwegian
Norwegians "hemmelige" langdistanseplaner (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.