Siden den nye, og svært etterlengtede Mondeo kom på markedet i 2007, har den blitt en svært populær modell på det norske markedet. I fjor var den tredje mest solgte modell på det norske markedet med nesten 3500 solgte biler. Hittil i år ligger den på en syvendeplass blant modellen med 1410 registrerte biler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

På den internasjonale bilutstillingen i Moskva i august, viser Ford of Europe den nye versjonen av Mondeo. Den nye modellen kommer i salg senere i år med endret eksteriør og interiør, nye og høyeffektive bensin- og dieselmotorer pluss en rekke nye brukerfunksjoner og sikkerhetsteknologier.

Den nye Mondeoen får trekk fra både Ford S-MAX og Galaxy som fikk oppdateringer tidligere i år.

Bilder:

- Ford Mondeo er allerede en meget populær modell. Med de betydelige endringer av utseendet og en omfattende rekke nye teknologier vil den nye modellen styrke Mondeos posisjon som flaggskip i vårt europeiske bilprogram ytterligere, sier John Fleming, styreformann og adm. direktør i Ford of Europe.

I tillegg til en klar oppdatering av interiøret og kvalitetsnivåene byr Mondeo også på en rekke nye funksjoner, som LED interiørlys og integrerte satellittnavigasjon.

Fords "grønne" teknologi kalles EcoBoost, og på motorfronten kommer det nye versjoner. Blant annet en toliters bensinmotor med turbo som yter hele 240 hestekrefter og har et CO2-utslipp på 179 gram per kilometer, som er det samme som den "gamle" 203-hesteren.

En annen nyhet er en revidert 2.2-liters dieselmotor, der effekten er økt til 200 hestekrefter.

Fords sekstrinns PowerShift dobbelclutch automatgirkasse er standard for Ford EcoBoost bensinmotorer, og vil kunne leveres til 140- og 163-hestekrefter-versjonene av dieselmotoren på to liter.

Den nye Mondeo-serien vil også inneholde en omfattende serie sjåførassistansefunksjoner, hvorav mange sees for første gang i en Ford-modell. Det gjelder blant annet filskiftevarsler, føreroppmerksomhet-overvåking og og automatiske fjern-/nærlys.

Den nye Mondeo-serien kommer i salg i Europa fra september 2010.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.