Det har ikke alltid vært lett for kundene å vite om de får gode priser i en butikk. Tidligere måtte man ofte stole på butikkens påstand om 30, 40 eller kanskje 70 prosent kutt i veiledende priser. Men for mange er det nå en annen pris som gjelder, nemlig nettprisen.

Mange ungdommer bruker nå mobilen til å sjekke prisene de får i butikken - mens de er i butikken. Og et stort antall bruker av og til butikker som rene prøverom, for ting de vil kjøpe billigere på nett.

- Det er veldig enkelt å stå i butikken og sjekke priser.  Det endrer konkurranebildet, særlig for de som ikke har kontroll på hele verdikjeden, sier Bror Stende, direktør for mote og fritid i Virke.

Les artikkel om prøveromstrenden her (krever DN+-abonnement):  Bare prøve, ikke kjøpe dnPlus

Trenger ikke matche

Stende mener imidlertid at butikkene har flere fordeler - blant annet at du får varene der og da. Og han regner med at butikken ofte vinner, hvis ikke prisforskjellen ikke er altfor stor mellom butikken du står i og det beste tilbudet man finner på nett.

DN har tatt stikkprøver hos syv butikker i Oslo sentrum, for å simulere en slik kjøpssituasjon. Vi gjorde enkle prissøk for å se om vi kunne finne bedre priser på nett - inkludert eventuelle frakt og importkostnader.

Konkurrerer med alle

Ingen butikk kan være billigst på alt - og i mange tilfeller fant vi nettbutikker som hadde spesialtilbud på nettopp disse produktene. Sammenligningen mellom butikkene er således kanskje ikke helt rettferdig - men det er dette konkurransebildet som møter butikkene i dag.  Hvis noen søker etter pris på mobilen i en butikk kan de raskt få et svært godt utvalg av priser.

På noen produkter fant vi ikke bedre priser, og i to tilfeller var nettet faktisk dyrest, inkludert frakt.

Butikk mot nett - nær nok?

(Alle priser i norske kroner - nettpriser inkluderer frakt/import)

 

Les artikkel om prøveromstrenden her (krever DN+-abonnement):  Bare prøve, ikke kjøpe dnPlus

 

 

Les også:

Tilbrakte tre år i underjordisk bunker for 
å slipe to av verdens største diamanter

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.