Bensinbransjen mener anklagene fra blant annet tre NHH-professorer om at de holder bensinprisen for høy er tøv. Her er regnestykket som beviser det, ifølge et debattinnlegg fra visepresident Thomas Støkken i Statoil Fuel & Retail Norge som står på trykk i DN onsdag.

Les innlegget her: Bensinmarkedet fungerer

Regnestykket for én liter bensin:

  • En liter bensin kostet i snitt 14,80 kroner på Statoil-stasjonene i juli.
  • 8,80 kroner av prisen er veilbruksavgift,CO2-avgift og moms
  • 4,40 kroner av prisen er kostprisen Statoil betaler til raffineriet
  • 1,60 kroner av prisen er Statoils bruttomargin. Bruttomarginen skal dekke lønninger, tankbildistribusjon,drift av drivstoffterminaler og bensinstasjoner.

Støkken er også uenig i at det er rimelig å si at fallet i oljeprisen skal slå ut på bensinprisen:

- Mens råoljeprisen har falt 37 prosent det siste året, har vår kostpris på bensin falt med 11 prosent. Vi kjøper ikke billig råolje. Vi kjøper dyr diesel og bensin. I dette markedet overstiger etterspørselen tilbudet. Derfor har drivstoffmarkedet høyere priskurver enn råoljemarkedet, sier Støkken i innlegget.

Les også: Derfor faller ikke bensinprisene

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.