I helgen bidro containerskipet «Majestic Maersk» til en ny era i shippingbransjen i det skipet ankom København på sin jomfrutur fra verftet i Sør-Korea.

Med hele 400 meter og en prislapp på over én milliard kroner er skipet det andre av i alt 20 tilsvarende Triple E-containerskip som det danske rederikonglomeratet A.P. Møller-Maersk har i bestilling, opplyser rederiet til DN.no.

Kapasiteten er på inntil 18.000 containere. Det er også 12,5 prosent mer enn kapasiteten til det nest største containerskipet i verden i dag, tilhørende det franske rederiet CMA CGM.

 

Det er imidlertid ikke størrelsen, men teknologien som er revolusjonerende, påpeker selskapet.

Konstruksjonen er bygget for «slowsteaming» og hele skipet er 98 prosent resirkulerbart. Samtidig er besparelsene enorme.

Containerbransjen sliter fortsatt med massiv overkapasitet i kjølvannet av finanskrisen, der de travleste rutene mellom Asia og Europa har en overdekning på ti prosent.

Med 35 prosent bedre drivstofføkonomi per container enn Maersks øvrige flåte, tar rederiet med sin voksende Triple E-flåte sikte på å utkonkurrere aktører som har høyere kostnader.

«Majestic Maersk» fortsetter sin jomfrutur til Gøteborg natt til mandag og videre til Bremerhaven og andre europeiske havner før den settes i rute i Asia.

Vanlig seilas for Triple E-skipene er: Busan-Kwangyang-Ningbo-Shanghai-Yantian-Tanjung Pelepas-Suez-Rotterdam-Bremerhaven-Gdansk-Århus-Gøteborg-Busan

Maersk har fra før tatt levering på Triple-E-skipet «Maersk McKinney Möller», oppkalt etter skipsrederen og rederikonglomeratets styreleder som gikk bort i fjor, mens et tredje skip, «Mary Maersk», er på vei fra verft på sin jomfrutur til Shanghai og Hong Kong i disse dager.

Fremover vil det bli levert ca. ett skip i måneden, ifølge selskapet.

Les også:
<b>Brå nedtur for høyfjellsluksus: - Det er samling i bunn</b>

<b>Petter Stordalen: Tror ikke trenden kan snus</b>

Hedgefond-milliardærens tre investeringsråd


Statoil skuffet over gassfunn
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.